Arsene Wenger beri amaran kepada Arsenal, Chelsea dan Tottenham mengenai rancangan Liga Super Eropah.


Arsenal, Chelsea dan Tottenham semuanya telah menyertai Kuasa Enam EPL ke Liga Super, dan bekas pengurus The Gunners, Arsene Wenger jelas tidak begitu senang dengan keputusan mereka.

Walaupun kesemua mereka (kelab Inggeris) telah mengumumkan penarikan diri dari menyertai gabungan 12 kelab teratas Eropah dalam membentuk Liga Super itu, namun kecaman masih diteruskan terhadap usaha tersebut.

Pada malam Ahad lalu, diumumkan bahawa 12 kelab pengasas telah bergabung untuk mewujudkan Liga Super, yang akan melibatkan 15 pasukan yang bertanding dalam saingan kontinental setiap tahun, bersama liga domestik.

Setiap kelab pengasas, termasuk Arsenal, Chelsea dan Tottenham, akan mendapat tempat setiap tahun di bawah proposal baru yang akan membawa semua pasukan yang terlibat keluar dari Liga Champions dan Liga Europa.

Rancangan itu telah dibantah, terutama atas dasar kelab akan diberi keistimewaan berdasarkan status kewangan dan sejarah kelab pengasas, dan  bukannya berdasarkan prestasi sukan.

Kecaman, kritikan dan protes terus dijalankan oleh pelbagai pihak, mendesak supaya rancangan itu dibatalkan yang akhirnya menyaksikan penarikan diri kelab-kelab Inggeris dari pakatan tersebut.

Rancangan mewujudkan liga itu turut mendapat perhatian bekas pengurus Arsenal yang kini menjawat peranan sebagai Ketua Pembangunan Bolasepak Global FIFA, Arsene Wenger.

Wenger telah membantah rancangan tersebut, sambil memberitahu talkSPORT: "Ini adalah idea yang teruk.

"Bolasepak harus tetap bersatu. Yang paling penting ialah ia berdasarkan prestasi sukan, bagi menghormati sejarah yang telah dibina untuk bolasepak Eropah.

"Saya percaya secara peribadinya, bahawa idea ini tidak akan pergi jauh. 

"Saya percaya bahawa ada idea yang lebih berbahaya di sebalik itu. 

"Ini merupakan ancaman besar bagi Liga Perdana Inggeris.

"Ketika saya bertugas [menjadi pengurus Arsenal], ada banyak perkara yang berlaku dari negara lain untuk mengurangkan produk Liga Perdana.

"Projek seperti itu akan menampung itu."

Bercakap bagaimana permainan ini harus dijalankan dan bagaimana FIFA akan menentang rancangan itu, Wenger menambahkan: "Saya tidak tahu apa yang sedang terjadi tetapi apa yang paling penting adalah perpaduan dalam permainan dan bolasepak dimainkan di seluruh dunia, dan dalam satu organisasi.

"Bolasepak adalah alasan penting yang paling popular.

"Kami akan berjuang untuk menjaga kesederhanaan bolasepak, mudah difahami dan berdasarkan prestasi.

"Setiap pasukan harus mempunyai peluang dan impian yang sama untuk berjaya."

Peringatan dan amaran Wenger ini tidak boleh dipandang ringan kerana beliau adalah Arsene Wenger!

Post a Comment

Previous Post Next Post