Liga Super : Apa yang dikatakan oleh setiap kelab ?

Apa kata 'Enam Kuasa Besar' kelab Inggeris berkenaan penyertaan mereka dalam Liga Super Eropah.

Enam kelab Inggeris yang dikenali dengan gelaran Enam Kuasa Besar telah menyertai pakatan untuk membentuk Liga Super Eropah yang diumumkan awal minggu ini, yang mana ianya mengandungi 20 pasukan teratas Eropah.

Namun hanya 12 pasukan sahaja setakat ini bersetuju untuk menyertai liga tersebut dan mereka bagaimanapun menerima kecaman serta kritik meluas dari pelbagai pihak.

Hanya beberapa hari selepas pengumuman pembentukan liga tersebut, kelab Inggeris akhirnya akur dengan desakan dan tekanan yang diterima untuk mengundur diri dari penyertaan itu.

Baca: Enam Kuasa Besar Sah Tarik Diri.

Jom kita tengok apa yang diperkatakan mereka selepas mengumumkan pengunduran dari menyertai liga itu.

Ahli lembaga pengarah Arsenal mengatakan bahawa mereka tidak berniat "menimbulkan kesusahan seperti itu" dan bahawa mereka bergabung dengan Liga Super kerana mereka "tidak mahu ketinggalan" dan ingin memastikan masa depan kelab.

"Tujuan kami adalah untuk selalu membuat keputusan yang tepat untuk kelab bolasepak yang hebat ini, melindunginya untuk masa depan dan membawa kami ke hadapan," tambah mereka.

"Kami tidak membuat keputusan yang tepat di sini, yang kami terima sepenuhnya."

Manchester United mengatakan bahawa mereka "tetap komited untuk bekerja dengan orang lain di seluruh komuniti bolasepak untuk mencari jalan keluar yang mampan bagi menghadapi cabaran jangka panjang yang dihadapi dalam pertandingan ini".

Liverpool mengatakan bahawa kelab telah "menerima perwakilan dari pelbagai pihak berkepentingan utama, baik dari dalam mahu luar" sebelum membuat keputusan dan mengucapkan terima kasih atas "sumbangan berharga" mereka.

Levy mengatakan bahawa Tottenham merasa "penting" untuk mengambil bahagian dalam "kemungkinan struktur baharu yang berusaha untuk memastikan permainan adil dan kelangsungan kewangan dengan lebih baik sambil memberikan sokongan yang meningkat secara signifikan untuk piramid bolasepak yang lebih luas".

Dia menambah: "Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua penyokong yang menyampaikan pendapat mereka."

Chelsea mengatakan bahawa setelah mempunyai "waktu secukupnya untuk mempertimbangkan isu ini secara sepenuhnya" mereka memutuskan bahawa "penyertaan mereka dalam rancangan ini tidak akan menjadi kepentingan terbaik kelab, penyokong kami atau komuniti bolasepak yang lebih meluas".

Manchester City mengatakan mereka telah "secara formal melakukan prosedur untuk menarik diri dari kumpulan yang menyokong rancangan pembentukan Liga Super Eropah".

Dengan ini, maka... tamatlah riwayat kesan degil dari pasukan Liga Perdana Inggeris.

Hanya menantikan respon dari kelab Itali dan Sepanyol pula selepas ini.

Post a Comment

Previous Post Next Post