Kesemua enam kuasa besar EPL tarik diri dari Liga Super.

Semua enam pasukan Liga Perdana Inggeris yang terlibat dalam Liga Super Eropah secara rasmi menarik diri dari pertandingan.

Manchester City adalah kelab pertama yang menarik diri setelah Chelsea memberi isyarat niat mereka untuk melakukannya dengan menyiapkan dokumentasi untuk menarik diri.

Empat pasukan lain, Arsenal, Liverpool, Manchester United dan Tottenham, semuanya kini turut mengikuti langkah sama.

Liga Super Eropah diumumkan pada hari Ahad lalu dengan 12 pasukan teratas Eropah mengesahkan penyertaan mereka, bagaimanapun menerima kecaman meluas.

Manchester City mengesahkan mereka telah 'secara formal melakukan prosedur untuk menarik diri' dari Liga Super.

Liverpool pula mengatakan penglibatan mereka dalam liga istimewa ini seperti yang dicadangkan "telah dihentikan".

Manchester United mengatakan mereka "mendengar dengan teliti reaksi dari peminat kami, pihak berkuasa UK dan pihak berkepentingan utama antara lainnya" dalam membuat keputusan untuk tidak mengambil bahagian.

Arsenal meminta maaf dalam surat terbuka kepada peminat mereka dan mengatakan mereka "melakukan kesalahan" sambil mengumumkan bahawa mereka menarik diri setelah menerima pandangan dari mereka dan "komuniti bolasepak yang lebih luas".

Pengerusi Tottenham, Daniel Levy mengatakan kelab itu menyesali "kebimbangan dan kecewa" yang disebabkan oleh cadangan itu.

Chelsea mengesahkan bahawa mereka telah "memulakan prosedur formal untuk menarik diri dari kumpulan itu" yang mana mereka hanya bergabung dengan kumpulan itu "akhir minggu lalu".

Presiden UEFA, Aleksander Ceferin mengalu-alukan penarikan diri tersebut sambil menambahkan: "Mereka kembali ke pangkuan sekarang dan saya tahu mereka mempunyai banyak untuk ditawarkan bukan hanya untuk pertandingan kami tetapi untuk keseluruhan Eropah.

"Yang penting sekarang ialah kita terus maju, membangun kembali kesatuan yang dinikmati oleh permainan sebelum ini dan maju bersama."

'Enam Kuasa Besar' bolasepak Inggeris adalah sebahagian daripada kumpulan, yang juga disertai Atletico Madrid, Barcelona dan Real Madrid dari Sepanyol dan AC Milan, Inter Milan dan Juventus dari Itali, yang mengumumkan rancangan untuk membentuk liga tersendiri, yang mana mereka harap dapat dilangsungkan pada pertengahan minggu.

Perkara itu dikutuk oleh peminat, pihak berkuasa bolasepak dan menteri kerajaan di UK dan seluruh Eropah oleh UEFA dan persatuan liga.

Kira-kira 1,000 penyokong berkumpul di luar padang Stamford Bridge Chelsea sebelum perlawanan menentang Brighton pada hari Selasa untuk memprotes penglibatan kelab mereka.

Naib Ketua Eksekutif Manchester United, Ed Woodward, yang terlibat dalam perbincangan Liga Super, telah mengumumkan bahawa dia akan mengundurkan diri dari peranannya pada akhir 2021.

UEFA berharap dapat mengatasi ancaman Liga Super Eropah dengan saingan Liga Juara-Juara baharu akan disertai oleh 36 pasukan,setelah mencapai kata putus Isnin lalu.

Dalam mengumumkan cadangan mereka melaksanakan Liga Super yang akhirnya akan terdiri daripada 20 pasukan, kumpulan 12 kelab itu mengatakan bahawa reformasi Liga Juara-Juara tidak cukup menarik dan membantu mereka.

Presiden Real Madrid, Florentino Perez, yang dilantik sebagai ketua ESL, mengatakan pertandingan itu diadakan "untuk menyelamatkan bolasepak" kerana orang muda "tidak lagi berminat" dalam permainan ini kerana "banyak perlawanan berkualiti rendah".

Setakat ini, tidak ada mana-mana pihak dari Sepanyol dan Itali yang mengeluarkan kenyataan setelah enam pasukan Liga Perdana Inggeris menarik diri.

Post a Comment

Previous Post Next Post