10 Perlawanan Istimewa Wenger.


Wenger Cipta Rekod Baru dalam sejarah Liga Perdana Inggeris dimana beliau muncul selaku pengurus paling lama berkhidmat dalam era Liga Perdana Inggeris.

Berikut kami senaraikan 10 perlawanan pilihan buat beliau yang dianggap 'istimewa' :


1. Perlawanan Derby pertama :  Arsenal 3-1 Spurs, Nov 1996. 

Perlawanan derby pertama Arsene Wenger setelah 2 bulan menyertai Arsenal. 
Gol Arsenal dijaringkan oleh Ian Wright minit ke-27 (penalti),Tony Adams pada minit ke-87 dan Dennis Bergkamp pada minit ke-89.

Manakala gol Spurs dijaringkan oleh Andy Sinton pad minit ke-57.


2. Arsenal 4-0 Everton, May 1998.

Kemenangan yang membawa Arsenal menjuarai Liga Premier pertama kali dibawah kendalian Arsene Wenger.


3. Arsenal 1-2 Liverpool, May 2001

Perlawanan akhir Piala FA yang diadakan ataupun dilangsungkan diluar dari England buat pertama kali kerana ketika itu Stadium Wembley sedang mengalami proses pembaikan dan perlawanan ini diadakan  Millennium Stadium, Cardiff.

Namun nasib tidak memihak kepada Arsenal apabila tewas kepada Liverpool dengan keputusan 1-2.

4. Man United 0-1 Arsenal, May 2002.

Memenangi ataupun menjuarai Liga Perdana di Old Trafford. Dengan kemenangan 1-0 ke atas Manchester United, Arsenal muncul sebagai Juara Liga bagi musim 2001/2002. Lebih manis, kejuaraan itu juga merupakan kejuaraan berganda Arsenal musim itu setelah muncul selaku juara Piala FA.


5. Arsenal 1-2 Chelsea, Apr 2004

Kekalahan diperingkat suku akhir Liga Juara-Juara (UCL) di Highbury mematikan hasrat Arsenal untuk mara ke separuh akhir selepas seri 1-1 Stamford Bride. 

Chelsea ketika itu dimiliki oleh pemilik baru iaitu Roman Abramovich yang dimana Chelsea menerima gelaran "Kuasa Wang" pada zaman ini.


6. Arsenal 4-2 Liverpool, Apr 2004.
'Bad, bad week ended with a good Good Friday at Highbury this afternoon.'

Pengakhiran minggu malang Arsenal selepas mengharungi minggu yang sukar dimana pada 3 Apr 2004, Arsenal tewas kepada Manchester United di Highbury dalam saingan Piala FA.

Tiga hari kemudian, pada 6 April 2004, Arsenal tewas kepada Chelsea di Highbury pada saingan Liga Juara-Juara Eropah (UCL).

Setelah dua perlawanan penting mengalami  kekalahan di Highbury, Arsenal akhirnya bangkit mencipta kemenangan dengan berjaya menewaskan Liverpool.

Selepas ketinggalan 1-0, Arsenal menyamakan kedudukan melalui Thierry Henry dan sebelum tamat separuh masa kedua, Liverpool berjaya menambah satu lagi jaringan menjadi kedudukan Arsenal 1-2 Liverpool.

Arsenal bangkit dari ketinggalan dan berjaya memenangi perlawanan ini dengan keputusan 4-2.  Hatrik daripada Thierry Henry berjaya menewaskan Liverpool.

7. Arsenal 0-0 Man United, May 2005.

Arsenal berjaya menewaskan Manchester United dalam perlawanan Akhir Piala FA tahun 2005 melalui sepakan penalti.

Jen Lehmann dan kapten Arsenal, Patrick Vieira muncul wira ketika itu. Lehmann yang berjaya menyelamatkan sepakan penalti Scholes manakala Viera berjaya menyempurnakan sepakan penalti yang memastikan kemenangan menjadi milik Arsenal.

"I wouldn't want to play like that every week" - Arsene Wenger.

8. Man United 8-2 Arsenal, Aug 2011.

Perlawanan yang pasti sukar untuk dilupakan baik Arsene Wenger mahupun peminat Arsenal.

9. Arsenal 3-0 Milan, Mar 2012

Tewas 4-0 di San Siro, Arsenal cuba bangkit namun kemenangan 3-0 di Emirates belum melayakkan Arsenal melepasi peringkat 16 pasukan terbaik pada saingan Liga Juara-Juara Eropah 2012.

10. Arsenal 3-2 Hull, May 2014

Pengakhiran 9 tahun tanpa kejuaraan (trophy). Kejuaraan yang menyelamatkan karier Wenger bersama Arsenal.


Extra. Pilihanan pembaca MyGooners.
Arsenal 2 - 1  , Februari 2011

Post a Comment

Previous Post Next Post