Kenali Staff : Football Analyst

Ben Knapper. Kredit gambar : Arsenal
Peranan Ben Knapper sangatlah penting bagi memastikan pasukan memperoleh data terbaik bagi penyediaan pasukan dalam satu-satu perlawanan . Ikuti secara ringkas Ben Knapper sebagai Senior Football Analyst Arsenal FC .

Disediakan : Syafiq Dayat
MyGooners1886
15 Aug 2017 01:08

Nama Ben Knapper
Jawatan Senior Football Analyst
Tarikh dan Tempat Lahir Macclesfield, July 1, 1987
Kelayakan BSc (hons) Sports Coaching & Performance
Bersama Arsenal June 2010


Pendidikan :

2005 - 2008 : BSc Sports Coaching & Performance, Exercise Physiology . Activities and Societies: Mens Football 1st Team and Club Captain Mens Football Club Secretary. 

2008 – 2009 : MRes Exercise Physiology, Physiological demands of soccer, Uncompleted .

Di sini beliau memulakan MRes yang memberi penekanan kepada Fisiologi dalam bola sepak. Namun beliau terpaksa menangguhkan pengajian kerana menerima jawatan di Scunthorpe United sebagai "First Team Performance Analyst"

*MRes - Sport and Exercise Science




Kerjaya :

July 2007 - June 2009 (2 Tahun).
Scunthorpe United FC
First Team Performance Analyst

Ben memulakan kerjaya di sini sebagai penganalisis sambilan pada tahun terakhir beliau dalam pengajian MRes. Bersama rakan Ben sebagai "1st Team Performance Analyst" mereka bertanggungjawab membuat analisa data sebelum dan selepas perlawanan. Serta menganalisa secara "live" perlawanan dihalaman sendiri untuk pasukan utama.

Segala data yang dikumpul, kemudiannya akan dibentangkan kepada keseluruhan pasukan, pengurus, kakitangan sokongan dan secara individu kepada pemain. Ini pengalaman pertama secara professional Ben dalam bidang ini.


July 2009 - Sept 2009 (3 Bulan.

Performance Analyst
Prozone Sport Ltd
Leeds, United Kingdom

Ben kemudiannya bekerja di Ibu Pejabat Prozone Sport Ltd sebagai penganalisis dalaman di Jabatan Analisis Prestasi Prozone .

Prozone Sport Ltd
Prozone Sport Ltd adalah sebuah badan induk yang memberi khidmat konsultan kepada kelab-kelab seluruh dunia mengenai analisis prestasi sesebuah pasukan bola sepak. Disini Ben mendapat pendedahan lebih menyeluruh dalam bidang ini disamping dapat berurusan dengan kelab-kelab lebih besar yang berada di seluruh dunia .


Sept 2009 - June 2010 (10 Bulan).
Prozone Sport Ltd
Arsenal Football Club, Performance Analyst

Ben diberi kepercayaan oleh Prozone untuk memberi perkhidmatan mereka kepada pelanggan, kali ini adalah kelab yang besar diutara London iaitu Arsenal FC.

Menganalisa prestasi pasukan utama Arsenal serta tugas-tugas yang berkaitan dengan menganalisa pasukan lawan dan pasukan Arsenal sebelum menyediakan laporan untuk pengurus serta staf kejurulatihan.

Ia pertama kali Ben lakukan untuk pasukan elit Eropah. Ia adalah satu perkembangan positif buat Ben bilamana mengurus perundingan untuk pasukan besar .


July 2010 – July 2015 (5 Tahun 1 Bulan).
Football Analyst
Arsenal FC

Ben mula menyertai Arsenal secara tetap pada penghujung musim 2009/10. Pada asasnya tugas Ben adalah meneruskan apa yang telah beliau lakukan sebagai penganalisa bola sepak untuk skuad utama Arsenal.

Dalam masa yang sama Ben dipertanggungjawabu untuk membina sebuah pasukan yang mampu memberi sokongan data pada pasukan utama malah secara keseluruhan pasukan.

Dalam pasukan ini Ben perlu menguruskan beberapa penganalisa yang dilantik untuk melakukan sebarang pengumpulan data pasukan untuk membantu pengurus Arsene Wenger dan semua barisan kejurulatihan.

Dengan pembangunan pasukan ini membantu Ben secara professional merangka pembangunan serta analisis buat pasukan .


2 July 2015 - sekarang
Senior Football Analyst
Arsenal FC

Kini Ben memantau gerak kerja jabatan ini bagi memastikan setiap hasil analisa dapat membantu pengurus dan staf kejurulatihan mengenal pasti prestasi sebelum dan selepas perlawanan, data pihak lawan, pemain secara individu lengkap, data prestasi dalam latihan dan luar latihan.

Ini akan dibentangkan pada kesemua staf sebelum perlawanan bagi memudahkan jurulatih mengenal pasti prestasi, kecergasan dan moral.



Barulah laporan tersebut akan diserahkan kepada pengurus untuk menentukan apa yang akan dilakukan menjelang perlawanan.


 
Sumber rujukan : 
Arsenal
Sports
Linked

Post a Comment

Previous Post Next Post