Mampukah Emery memecahkan rekod kemenangan Guardiola dan Benitez?

Mampukah Emery memecah rekod kemenangan Guardiola dan Benitez? Kredit foto: Standard

Dengan sah Unai Emery menjadi Ketua Jurulatih baharu Arsenal, jumlah pengendali dari Sepanyol yang pernah dan akan membimbing pasukan dalam saingan Liga Perdana Inggeris turut meningkat.



Emery muncul selaku pengendali kesembilan kelahiran Sepanyol untuk mengendalikan kelab Liga Perdana Inggeris dengan empat daripada senarai tersebut akan mengemudikan pasukan pada musim depan (2018/19).

Pengendali kelahiran Sepanyol pertama yang membuat penampilan dalam mengemudikan pasukan Liga Perdana Inggeris adalah Rafael Benitez, apabila beliau mula mengambil alih menjadi pengurus pasukan Liverpool pada tahun 2004.

Dan pengedali tersebut (Benitez) merupakan pengurus paling lama kelahiran Sepanyol yang membimbing pasukan Liga Perdana Inggeris dengan mengendalikan lebih daripada 300 perlawanan untuk kelab-kelab yang pernah dibimbing beliau seperti Liverpool, Chelsea dan kelab terkini yang dibimbing beliau, Newcastle United.

Dengan Pep Guardiola muncul selaku pengurus ataupun pengendali kelahiran Sepanyol yang terkini mencipta kejayaan apabila berjaya membawa Manchester City menjuarai Liga Perdana musim 2017/18, mampukah Emery mengikuti jejak langkah rakan senegara beliau itu.

Pep Guardiola hanya mampu memberi kejayaan kepada Manchester City pada musim kedua beliau bersama pasukan itu. Kredit foto: Independent

Pengurus Kelab Jumlah Perlawanan Ratio kemenangan
Rafael Benitez* LIV, CHE, NEW 302 51.7%
Roberto Martinez WIG, EVE 265 30.6%
Pep Guardiola* MCI 76 72.4%
Quique Sanchez Flores WAT 38 31.6%
Juande Ramos TOT 35 28.6%
Aitor Karanka MID 27 14.8%
Pepe Mel WBA 17 17.6%
Javier Gracia* WAT 14 28.6%
*Pengurus yang bakal beraksi dalam saingan Liga Perdana musim depan (2018/19).
Summber: EPL

Post a Comment

Previous Post Next Post