Emery berikan posisi baru kepada Calum Chambers.

Emery berikan posisi baru kepada Calum Chambers. Kredit foto: Metro

Calum Chambers dedahkan Unai Emery telah memberikan  peranan dan posisi baru dalam skuad Arsenal.



Pemain pertahanan Arsenal, Calum Chambers melalui pendedahan yang dibuat pada laman rasmi Arsenal, mendedahkan mengenai perubahan posisi yang diberikan terhadap beliau oleh bos baru Arsenal, Unai Emery selepas perlawanan persahabatan pra musim menentang Boreham Wood.

Chambers pada perlawanan tersebut beraksi pada posisi ataupun sebagai pemain tengah pada perlawanan yang menyaksikan Arsenal berjaya mencatatkan kemenangan besar 8-0.

Persiapan skuad Arsenal dalam menghadapi siri perlawanan persahabatan pra musim kali ini sedikit terganggu ekoran Kejohanan Piala Dunia  menyebabkan beberapa pemain Arsenal tidak dapat mengikuti latihan dan perlawanan pra musim ketika ini.

Dan kekurangan pemain tengah (terlibat dan cuti tambahan ekoran Piala Dunia), memaksa Emery menggunakan ataupun menurunkan Chambers di posisi tengah pada perlawanan menentang Boreham Wood, Sabtu lalu.


Chambers dalam pendedahan yang dibuat itu memberi gambaran yang baik mengenai dirinya yang diturunkan pada posisi yang kurang dimainkan beliau dan mengakui bersedia untuk mencuba dan menyesuaikan diri dengan peranan tengah jika Emery memerlukannya.

"Pengurus bercakap kepada saya tentang posisi itu," kata Chambers kepada laman web rasmi Arsenal mengenai peranan barunya. 

"Ini merupakan perkara baru untuk saya. Saya pernah bermain pada posisi ini satu ketika dahulu."

"Ia adalah kedudukan yang saya rasa saya boleh berkembang maju dan hari ini saya merasa baik, saya hanya perlu terus dilatih dan berlatih dalam permainan pada posisi itu untuk mendapatkan rentak yang selesa dan yakin."

It’s an important position. If you can get on the ball, turn and break their lines then it kills their press, so I think it’s an important position and anyone who’s playing in there needs to learn how to do that. Obviously you can’t do it all the time, you can’t take risks and when it’s not on you can bounce it backwards at an angle for someone else to play through the lines. But if you can get on it and you have time and it’s not a risk, turn and play forward and that’s the best way to get through a press.
--Arsenal

Bekas pengurus Arsenal, Arsene Wenger juga pernah menggunakan Chambers sebagai pemain tengah pada musim 2015/16 dan pernah mengatakan bahawa bekas pemain Southampton itu telah dididik sebagai pemain tengah bertahan (defensive midfielder).

Rekod penampilan pada musim 2015/16
Saingan Penampilan Jaringan Bantuan
Premier League 12 - -
FA Cup 5 1 -
Champions League 3 - -
EFL Cup 2 - -
PL2 Playoffs 2 - -
Premier League 2 1 - -
JUMLAH 25 1 -

Rekod penampilan mengikut posisi pada musim 2015/16
POSISI Penampilan Jaringan Bantuan
Defensive Midfield 11 - -
Centre-Back 7 - -
Right-Back 5 1 -

Post a Comment

Previous Post Next Post