Dendrobium lampongense.

Orkid spesis ini terdapat (taburan) di Thailand, Malaysia dan Sumatera di dataran tanah rendah dan hutan berbukit pada ketinggian 200 hingga 400 meter dan bersaiz agak besar.

Memerlukan 50% cahaya matahari dan spesis ini juga dikategorikan tahan lasak kerana memerlukan penjagaan yang agak minimum.

Bagaimana pun penyiraman pada musim panas haruslah dilakukan sekurang-kurangnya sekali sehari.

Dendobium lampogense ini hanya akan berbunga apabila kesemua daun mulai gugur ( batang menjadi togel ).



Dendrobium lampongense juga disebut sebagai The Lampong Dendrobium (wilayah di Sumatera selatan) dan spesis ini juga sinonim dengan Eurycaulis lampongensis, spesies genus Dendrobium.

Spesies ini digambarkan ataupun ditemui (didaftarkan ) oleh Johannes Jacobus Smith pada tahun 1908.

Dendrobium lampongense berasal dari Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sumatera.

Di Sumatera, tanaman ini tumbuh atau boleh ditemui di hujung timur wilayah Lampong manakala di Malaysia, spesis ini tumbuh di dataran rendah yang boleh ditemui di Negeri Sembilan dan Kedah.


Ia adalah epifit yang bersaiz besar dan tumbuh (hidup) dalam persekitaran panas, yang mencapai ketinggian 65 cm dengan menegak (batang), kadang-kadang tergantung, agak lentur, hijau gelap hingga coklat kemerahan, pseudobulbs panjang 65 cm yang terdiri daripada banyak nod dan hijau gelap di atas, ungu gelap di bawahnya dan berdaun lebat, mencecah panjang 11 cm.


Dendrobium lampongense mekar pada perbungaan pendek dan bunga yang keluar dari tebu (batang) tanpa daun. 

Bunganya berdiameter 4.2-4.8 cm.  

Kepingan kedua-dua pusaran berwarna kuning muda dengan warna ungu terang di bahagian belakang.  

Pangkal bibir kuning terang mempunyai 4-8 garis kecoklatan.  

Bahagian tengah bibir yang berlekuk atau mungkin berbentuk bulat manakala pada sisinya kebiasaan berbentuk kecil, segitiga tetapi mungkin juga tidak.

Suhu purata hari sepanjang tahun adalah 29-30 ° C, malam 21 ° C, memberikan perbezaan harian 8-9 ° C dengan  memerlukan kelembapan purata sepanjang tahun 80-85%.

Post a Comment

Previous Post Next Post