5 Perkara yang perlu anda tahu mengenai bintang pop Jepun ini.


Peminat permainan video mungkin mengenali Hikaru Utada sebagai suara yang amat mengasikkan dan mengagumkan untuk setiap siri Kingdom Hearts, siri permainan video hasil kerjasama antara Square Enix dan Disney. 


Kingdom Hearts adalah permainan video pertama dalam siri ini, yang dikeluarkan di Jepun pada 28 Mac 2002 untuk PlayStation 2 
 
Manakala peminat Skrillex juga pasti menyedari kuasa vokal yang ada pada Hiraku Utada melalui ‘Face My Fears‘, lagu tema siri Kingdom Hearts III yang dikeluarkan pada tahun 2019.

Hiraku Utada & Skrillex bekerjasama dalam ‘Face My Fears’ untuk ‘Kingdom Hearts III’.

Face My Fears, lagu yang dicipta oleh Skrillex dan penulis bersama, Poo Bear menampilkan vokal ikonik bintang pop Jepun ini dan anda boleh mendengarnya pada video dibawah.

KINGDOM HEARTS III – Opening Movie Trailer

Masih banyak lagi perkara yang menarik mengenai Hiraku yang perlu anda ketahui melainkan anda adalah peminat tegar beliau.

Rakyat Jepun sangat menyukainya sejak album debutnya First Love pada tahun 1999 ( begitu juga dengan penulis).

First Love, lagu yang membuatkan dirinya dikenali pada awal penampilan.

Beliau menjadi salah seorang bintang pop yang paling dihormati di negara matahari terbit itu, menggabungkan R & B, tarian-pop dan rock yang menjadi signature sound ataupun trademark, kemudiannya menjadi formula berjaya bagi penyanyi J-pop yang lain untuk mengikutinya.

Berikut adalah beberapa sorotan kehidupannya dalam mengenali ratu J-pop dwibahasa yang menggegarkan arena muzik tempatan dan antarabangsa.


 5 Perkara yang perlu anda tahu mengenai bintang pop Jepun ini.

1.Beliau adalah berdarah seni – muzik Jepun.

Hiraku dibesarkan di rumah yang dipenuhi dengan pengaruh muzik. Ibunya ialah Keiko Fuji, penyanyi terkenal dalam aliran musik tradisional Jepun enka.

Vokalnya yang kaya dan mendalam sangat indah untuk lagu-lagu balada yang popular sepanjang (penghujung) tahun 60-an dan awal tahun 70-an.

Keiko Fuji, a former well-known enka singer and the mother of singer Hikaru Utada, fell to her death from a 13th-floor apartment in Tokyo on Thursday in what media are calling a suspected suicide. | Aug. 22, 2013 – Japan Today

Ayah Hiraku adalah seorang penerbit album Jepun bernama Teruzane Utada, dengan banyak menghasilkan lirik dan lagu pada lewat ’80an dan pertengahan’ 90an. 

Hikaru (kini) dan bapanya Teruzane Utada.

Beliau kini menjadi pengurus kepada anak perempuannya itu, Hikaru.

2.Dilahirkan di Amerika Syarikat (AS)

Beliau dilahirkan di New York City pada tahun 1983, satu-satunya anak kepada kedua ibu bapanya, pasangan Teruzane Utada dan Keiko Fuji.


Kerjaya ayahnya memaksa mereka sekeluarga sering berulang-alik antara Jepun dan AS, mendedahkan Hiraku kepada campuran budaya dan gaya muzik yang menarik.

Hiraku pernah menghadiri kolej di Columbia University sebelum berhenti untuk memberi tumpuan kepada keluarga dan kerjaya yang telah pun berjaya.

Beliau mula menulis lagu sendiri pada usia 10 tahun dan sebagai remaja, lagu-lagu yang dirakam dan direleasekan bersama ibunya di bawah undang-undang U3 (akta cukai AS).

Pada usia 15, beliau menulis, merekodkan dan mengeluarkan album Precious, dan album berbahasa Inggeris itu beliau menggunakan nama gelaran Cubic U.

Pun begitu ia gagal dalam menembusi pasaran komersial.

Precious, album pertama Hikaru yang gagal dalam pasaran.

3. Menemui kejayaan pada usia 16 tahun

Hikaru tidak mengalah apabila mengalami kegagalan dalam album pertamanya, yang menggunakan Bahasa Inggeris dan beliau terus bekerja lebih kuat untuk kejayaan seterusnya.

Pada usia 16, beliau mengeluarkan album bahasa Jepun di bawah nama kelahirannya – Hikaru Utada.

Album tersebut bertajuk First Love pada 1998, dan ia merupakan kejayaan pantas buat beliau dalam arena seni.

Ia merupakan campuran baru gaya R & B Amerika dan mempunyai pengaruh Jepun dimana konteks penyampaian yang menarik dan dianggap baru buat peminat di tanahairnya, Jepun.

Kejayaan segera ataupun pantas itu menyebabkan beliau dianggap sebagai idola, tambahan beliau menulis sendiri lirik lagunya dan sikapnya tersendiri menjadi sebahagian besar imej dirinya, yang menyebabkan dirinya dianggap .

Debut singlenya ‘Automatic/time will tell‘ telah dijual lebih dari dua juta salinan, manakala First Love kekal sebagai album terlaris dalam sejarah Jepun.
Kejayaan selanjutnya beliau adalah album Distance, apabila ianya telah dijual lebih daripada 3,000,000 salinan dalam masa seminggu untuk menjadi album jualan paling cepat di negara itu (Japan). 

Album itu juga menghasilkan hits terbesar dengan lagu seperti “Addicted to You”, “Wait & See (Risk)” dan “Can You Keep a Secret?”

4.Hubungan hip-hop yang serius

Skrillex bukan penyanyi Amerika pertama yang berkolaborasi bersama Hikaru.

Dengan gaya trans-benua yang dimilikinya, ia menjadikan beliau ‘partner sempurna’ untuk artis R & B dan hip-hop Amerika. 

Pada tahun 2004, beliau muncul dalam lagu ‘By Your Side’ bersama Timbaland dan Kiley Dean sebagai sebahagian daripada album rasmi untuk Sukan Olimpik tahun itu di Athens.

Timbaland, Utada, & Kiley Dean – By Your Side

Pada tahun 2009, beliau muncul dalam album kompilasi terbaik Ne-Yo pada track ataupun lagu ‘Do You’.

Ia adalah duet bahasa Inggeris yang dilakukan dengan begitu sempurna memadankan ataupun menggabungkan gaya kedua-dua artis itu, yang berlainan konsep dan imej.

Do You – Ne Yo & Utada

Beliau juga telah menyanyikan sample French Montana sebanyak dua kali, sekali pada ‘Sanctuary‘ 2010 dan sekali lagi pada tahun 2016 yang menjadi ‘Sanctuary Pt. II‘.

5.Artis paling berpengaruh untuk sedekad

Pada tahun 2009, Japan Times menamakan Hikaru Utada sebagai artis yang paling berpengaruh di negara itu.

Beliau dihormati sebagai ‘individu terpenting yang muncul dalam arena pop Jepun sejak Tetsuya Komuro menerokai Eurobeat pada era 1980-an,’ dengan menyaksikan bagaimana First Love berjaya mengubah landskap pop Jepun dan jelajah (tour) 2000 beliau amat mengagumkan serta disifatkan sebagai ‘acara muzik terbesar tahunan di Jepun’.

Tetsuya Komuro diiktiraf sebagai producer paling berjaya dalam sejarah muzik Jepun dan memperkenalkan muzik tarian ke arus perdana Jepun.

Hikaru membawa R & B ke seluruh Jepun dan campuran bunyi antarabangsa serta gaya tersendirinya masih boleh didengar dalam muzik J-pop hari ini.

Kerja-kerja beliau dengan Kingdom Hearts adalah sebahagian besar daripada pengaruh antarabangsanya, tetapi hanya sebahagian kecil dari cerita penuhnya mengenai kehebatan Hikaru Utada.

Album terlaris di Jepun dekad ini


1. Hikaru Utada — “Distance” (2001)
2. Ayumi Hamasaki — “A BEST” (2001)
3. Hikaru Utada — “DEEP RIVER” (2002)
4. Mai Kuraki — “delicious way” (2000)
5. Kobukuro — “ALL SINGLES BEST” (2006)
6. Ayumi Hamasaki — “Duty” (2000)
7. Southern All Stars — “Ballad 3: The album of LOVE” (2001)
8. Mongol800 — “Message” (2001)
9. Orange Range — “musiQ” (2004)
10. Glay — “Drive: Glay Complete Best” (2000)

Album ‘First Love’ dari Hikaru Utada yang dikeluarkan pada tahun 1999, adalah album CD terlaris Jepun hingga kini.

Profil Hikaru Utada
Stage Name: Hikaru Utada
Birth Name: Utada Hikaru (宇多田 ヒカル)
Position: Vocalist, Song Writer
Birthday: January 19th, 1983
Zodiac Sign: Capricorn
Height: –
Weight: –
Blood Type: –
Instagram: @kuma_power
Twitter: @utadahikaru
Website: UtadaHikaru.jp

Album studio Jepun
  • 1999: First Love
  • 2001: Distance
  • 2002: Deep River
  • 2006: Ultra Blue
  • 2008: Heart Station
  • 2016: Fantôme
  • 2018: Hatsukoi
Album studio bahasa Inggeris
  • 1998: Berharga (menggunakan nama Cubic U)
  • 2004: Exodus
  • 2009: This Is the One
Rujukan dan sumber:

Post a Comment

Previous Post Next Post