Fakta utama:

Kelab: Olympiacos FC

Pembukaan: 2004 

Kapasiti: 33,334 tempat duduk

Sejarah dan penerangan.

Stadium Georgios Karaiskakis dibina di tapak yang sama dengan stadium Karaiskakis lama. Pembinaan semula stadium baru ini hanya mengambil masa 14 bulan. 

Jumlah keseluruhan kos pembinaan adalah sebanyak € 60 juta.

Stadium ini adalah stadium bolasepak yang dibina khas yang terletak di bandar pelabuhan Piraeus dalam wilayah pentadbiran Attica. 

Ia adalah stadium rasmi bagi pasukan bolasepak Greece yang terkenal iaitu Olympiacos F.C, stadium yang bermula pada abad ke-19.

Stadium kegunaan pasukan Olympiacos hari ini mungkin mempunyai plot yang sama dengan tanah seperti stadium yang dibina pada tahun 1895 tetapi dari segi penampilan tidak banyak persamaan.

Dibuka sebagai Velodrom Neo Phaliron untuk Olimpik Musim Panas 1896, stadium ini digunakan untuk mengadakan acara berbasikal, dengan trek berbasikal mengelilingi perimeter dari apa yang kemudiannya ditukar menjadi padang bola ketika pasukan Greece itu menjadi penghuni tetap pada tahun 1925.

Trek berbasikal pada tahun 1896, di lokasi Stadium Karaiskaki hari ini.

Pengubahsuaian pertama stadium berlaku pada tahun 1964 ketika trek Atletik menggantikan velodrom, dan stadium itu menjadi salah satu tempat sukan paling penting di negara tersebut yang menjadi tuan rumah Kejuaraan Atletik Eropah 1969. 

Dua tahun kemudian stadium itu menjadi tuan rumah Final Piala Pemenang Piala (Cup Winners’ Cup) 1971 antara gergasi Sepanyol, Real Madrid dan Chelsea dengan pasukan underdogs Inggeris itu memperoleh kemenangan 2-1, selepas masa tambahan.

Kini dikenali sebagai Stadium Georgios Karaiskakis setelah wira Greece dalam Perang Kemerdekaan meninggal dunia berhampiran kawasan Piraeus di Athens di mana stadium itu terletak.

Stadium Karaiskakis ini dibuka pada bulan Jun 2004 dan ia adalah salah satu stadium yang digunakan semasa Sukan Olimpik 2004.

Selama bertahun-tahun, Olympiakos telah meraih keuntungan kerana memiliki stadium Georgios Karaiskakis. 

Walaupun secara nominal dimiliki oleh Jawatankuasa Olimpik Hellenic, Olympiakos pada dasarnya mengendalikannya dan menguruskan stadium ini sendiri.

Semasa dibina pada tahun 2003, Olympiakos menerima pajakan eksklusif selama 50 tahun untuk penggunaannya, sehingga tahun 2052. 

Proses pembinaan Stadium Giorgos Karaiskakis sekitar tahun 2003. 

Olympiakos akan menanggung semua kos yang berkaitan dengan operasi dan penyelenggaraan stadium tersebut dan sebagai balasannya, Olympiakos akan membayar sekitar 10% dari semua hasil yang dihasilkan kepada Jawatankuasa Olimpik Hellenic.

Stadium Georgios Kariaskakis berharga sekitar €60 juta  pada saat ia siap dibina pada tahun 2004, ini bersamaan (kira-kira) berjumlah €75 juta nilai wang hari ini.

Stadium Karaiskakis lama

Satu ciri penting di Stadium Georgios Karaiskakis adalah penghormatan kepada 21 penyokong yang kehilangan nyawa mereka di "Gate 7" setelah perlawanan menentang AEK Athens pada tahun 1981, dimana kita akan menemui sebuah tugu yang memperingati kematian mereka.


Post a Comment

Previous Post Next Post