Ekoran kritikan terhadap Ozil, Kroos dilabel Nazi.

Kroos mendakwa dia dipanggil Nazi di media sosial kerana kritikannya kepada Ozil.

Pemain tengah itu mengkritik cara bekas rakan sepasukannya di Jerman keluar dari pasukan kebangsaan dan mengatakan dia kemudian diserang di media sosial.

Toni Kroos mengatakan bahawa dia dilabel sebagai Nazi oleh beberapa netizen di media sosial setelah dia mengkritik bagaimana Mesut Ozil mengumumkan persaraannya dari pasukan kebangsaan Jerman.

Ozil mengumumkan selepas Piala Dunia 2018 bahawa dia tidak akan lagi mewakili ataupu bermain untuk pasukan kebangsaan Jerman dengan mendakwa bahawa dia adalah mangsa perkauman kerana keturunan Turki.

Kroos mengatakan bahawa Ozil berhak mendapat "pemergian yang lebih baik" tetapi merasakan bahawa cara dia bersara adalah "tidak betul".

Apa yang telah diperkatakan?

Kroos mengatakan ramai yang memanggilnya Nazi kerana penampilannya.

Dia berkata dalam sembang Live Instagram dengan presiden Jerman Frank-Walter Steinmeier: "Selepas Piala Dunia 2018 saya mengatakan bahawa saya tidak menyukai persaraan Mesut Ozil dan cara dia melakukannya.

"Dan kemudian saya terus menjadi Nazi bagi kebanyakan orang: berambut perang, bermata biru... semuanya sesuai untuk semua pihak.

"Saya berjaya mengatasinya, siapa pun boleh bersembunyi di sebalik profil palsu dan kemudian menghina orang lain tanpa ada yang mampu menghentikannya."

Mengapa Ozil bersara dari pasukan Jerman?

Ozil menerima banyak kritikan ketika Jerman tersingkir dari Piala Dunia di peringkat kumpulan dan dia kemudian mengumumkan tidak lagi akan bermain untuk pasukan kebangsaan.

Pemain tengah menyerang, yang membuat 92 penampilan untuk Die Mannschaft, terus mengkritik Persatuan Bolasepak Jerman (DFB) dan presidennya Reinhard Grindel.

"Layanan yang saya terima dari DFB dan pihak lain membuat saya tidak lagi mahu menyarung jersi pasukan kebangsaan Jerman. 

"Saya merasa tidak diingini dan berfikir apa yang telah saya capai sejak debut antarabangsa saya pada 2009 telah dilupakan," katanya.

Dia menambah: "Di mata Grindel dan penyokongnya, saya orang Jerman ketika kami menang tetapi saya adalah pendatang ketika kami kalah."

Apa kata Kroos sebagai tindak balas?

Kroos menegaskan bahawa Ozil salah untuk menuduh DFB dan pasukan Jerman menyimpan sikap perkauman.

Dia mengatakan kepada Bild: “Pada dasarnya Mesut adalah pemain antarabangsa yang pantas dan sebagai pemain dia berhak untuk pergi dengan cara yang lebih baik. 

"Tetapi cara dia mengundurkan diri tidak sesuai.

"Sebahagian kenyataannya dibahas dengan tepat tetapi sayangnya ia dibayangi oleh banyak perkara  yang mengarut.

"Saya rasa dia benar-benar mengetahui bahawa perkauman dalam pasukan kebangsaan dan DFB tidak pernah wujud."

Post a Comment

Previous Post Next Post