Wenger mahukan Piala Dunia setiap 2 tahun.

Arsene Wenger mengakui bahawa dia mengimpikan kejohanan Piala Dunia diadakan setiap dua tahun.

Pendekatan tersebut dilihat lebih masuk akal dengan siri kelayakkan juga turut disusun semula selain menyingkirkan kejohanan antarabangsa lain yang tidak bermakna.

Dalam peranannya sebagai Ketua Pembangunan Bolasepak Global FIFA, Arsene Wenger ingin melihat tinjauan menyeluruh tentang bagaimana kejohanan antarabangsa diatur, dengan kelayakan Piala Dunia juga akan diadakan dalam tempoh satu bulan sahaja.

Tindakan ataupun usaha itu dilihat dapat mengurangkan bebanan sesebuah kelab yang terpaksa melepaskan pemain beberapa kali dalam satu musim.

"Jika anda melihat pasukan di Piala Dunia biasanya usia purata pemain adalah sekitar 27-28. 

"Itulah sebabnya, kerana Piala Dunia, setiap empat tahun sekali, sangat sedikit peluang untuk memenanginya lagi kerana ketika mereka kembali ke Piala Dunia berikutnya, mereka sudah pun berusia 32-33.

"Itulah sebabnya mengapa kita harus menganjurkan Piala Dunia setiap dua tahun," kata Wenger kepada BeIn Sport dalam satu temu bual yang disiarkan oleh Channel News Asia.

"Hapuskan semua [pertandingan lain seperti Liga Bangsa-bangsa UEFA]. 

"Menganjurkan pertandingan penting sahaja dan menyingkirkan semua pertandingan tidak penting keluar dari jadual. 

"Orang mesti memahami apa yang dipertaruhkan dan hanya mempunyai kejohanan yang bererti sahaja, ” katanya.

"Saya akan mengatakan bahawa salah satu penyelesaian yang akan kita bincangkan adalah dengan menumpukan sesi kelayakan dan bukannya melakukannya pada bulan Oktober, November, September, Mac, Jun, kita mengumpulkan semula kelayakan dalam satu atau dua kali ganda pada bulan Oktober dan Februari tetapi sekurang-kurangnya pemain boleh mendedikasikan masa itu ke kelab dari Mac hingga Jun, dan kami akan memperoleh empat tarikh, ” tambahnya.

"Penyelesaian yang ideal adalah dengan mengumpulkan semula kelayakan dalam satu bulan, katakanlah pada bulan Oktober, anda layak dan sepanjang musim anda bermain untuk kelab anda dan kemudian pada akhir musim anda bermain Kejuaraan pasukan kebangsaan tetapi itu akan menjadi evolusi lengkap, bukan revolusi.

"Itu impian saya ... saya rasa saya mempunyai kelebihan bekerja di Jepun. 

"Kami bermain dari bulan Mac hingga November dan ia sempurna, ” katanya.

"Ini akan menjadikan perkara lebih mudah. Dan jangan lupa bahawa percutian musim panas ini datang dari cara orang tidak profesional, ini lebih dari 100 tahun yang lalu, "tambahnya.

"Ini adalah peluang yang baik dengan Piala Dunia pada bulan November tetapi itu bukan masalahnya, jadi itu tidak akan terjadi. Tetapi anda memerlukan percutian empat minggu dan selepas itu mungkin anda perlu turun ke 18 kelab (dalam liga domestik).

"Saya percaya ia diperlukan, dengan sumber fizikal yang diperlukan pemain hari ini, adalah penting anda mempunyai percutian [rehat] selama empat minggu," katanya.

Post a Comment

Previous Post Next Post