Arsenal mungkin mempunyai barisan pemain dan dianggap pasukan termuda dalam Liga Perdana tetapi ia bukanlah alasan untuk tidak beraksi pada prestasi terbaik mereka.

Bekas kapten The Gunners, Mikel Arteta dilihat kerap menurunkan kesebelasan utama dengan purata umur di bawah 25 tahun dan kadangkala keputusan seri seperti ketika menentang Crystal Palace mungkin menjelaskan kekurangan pengalaman dalam keupayaan kita untuk menguruskan lawan.

Namun setelah kecewa dengan keputusan terikat 2-2 menentang pasukan yang dibimbing oleh seorang lagi bekas kapten pasukan Arsenal (Patrick Vieira yang membimbing Crystal Palace), Arteta nyata gembira kerana pemainnya pantas bangkit dengan mempamerkan persembahan menakjubkan ketika mencatat kemenangan 3-1 bertemu Aston Villa.

“Saya sangat gembira melihat mereka bermain dan cara mereka bermula dari awal lagi,” kata pengurus itu kepada Arsenal.com.

“Saya selalu mengatakan kepada mereka di bilik persalinan cara mereka selepas Palace, saya rasa ketika itulah kami mula memenangi perlawanan ini. 

"Mereka tidak gembira dengan cara bermain dalam beberapa minit perlawanan itu dan mereka tahu mereka mempunyai lebih banyak kemampuan, lebih berkualiti untuk melakukannya.

“Kami bercakap mengenainya, mereka mempunyai reaksi yang hebat dan mereka tahu bahawa usia tidak akan menjadi alasan. Kita boleh mengubahnya.

“Kami adalah pasukan termuda di liga dan kami dapat mengubah dan memperbaiki perkara lain, dan itu harus berlaku sekarang. 

"Hari ini mereka menunjukkan tahap yang boleh mereka mainkan dan saya rasa peminat menikmatinya.”

Disebalik kejayaan dan prestasi cemerlang yang ditunjukkan pasukan ketika menentang Aston Villa, pemain tengah muda, Emile Smith Rowe nyata mencuri tumpuan.

Pada malam ketika pemain antarabangsa England bawah 21 tahun penuh semangat dan tenaga, dia juga menolong dirinya untuk menjaringkan gol keempat peribadinya musim ini.

Arteta jelas sangat gembira dengan cara dia menyahut cabaran untuk membuat sumbangan yang lebih besar kepada kelab.

“Itu sepatutnya menjadi tabiat dan dia harus menuntut perkara itu dalam permainannya, kerana dia mampu melakukannya,” katanya dalam sidang media selepas perlawanan.

"Saya gembira dia mengembangkannya. Dia masih perlu membangunkan lebih banyak dalam bidang lain. 

"Malam lain dia tidak cergas 100 peratus tetapi dia membuat satu langkah ke hadapan dan mahu bermain dengan kecederaan sukar yang dialaminya.”

Dia menambahkan: "Ketika anda ingin membawa permainan ke tahap berikutnya, ketika anda menjadi pemain yang sangat penting dalam sebuah kelab besar, itu harus menjadi satu-satunya keutamaan dan setiap perincian adalah penting dan relevan," katanya.

“Anda perlu menyedarkan mereka tentang perkara itu, anda tidak boleh memberikan peratusan yang boleh membuat perbezaan besar.

"Dia telah mengubahnya dan penghargaan kepada dia serta kakitangan di sini yang memantau dan cuba membina kesedaran itu bersamanya, dan ia akan menjadi lebih baik."

Emile Smith Rowe menjaringkan satu gol dan membantu yang lain ketika Arsenal mengekalkan rekod tanpa kalah mereka kepada enam perlawanan setelah mencatatkan kemenangan 3-1 ke atas Aston Villa.

Post a Comment

Previous Post Next Post