10 pemain sayap kanan terbaik di dunia tahun 2022

Kedudukan ataupun posisi pemain sayap bukanlah tugas yang mudah pada zaman moden ini, apatah lagi untuk menyenaraikan pemain terbaik dikalangan mereka. 

Dengan 4-4-2 kini tidak lagi popular dan bakal menjadi sejarah, pelbagai formasi telah digunakan dan ini bermakna pemain sayap yang kita temui kini adalah baka yang berbeza daripada apa yang disaksikan pada era klasik tahun 1990-an. 

Hari ini, mereka juga merupakan penjaring gol, penekan (pressers) dan banyak lagi peranan yang diberikan mahupun diharapkan daripada mereka. 

Namun sementara pemain dalam senarai ini semuanya mempunyai keistimewaan tersendiri, satu perkara yang menjadi persamaan adalah mereka selalu diletakkan di sebelah kanan. 

Oleh itu, poin terakhir ini mengecualikan pemain seperti Paulo Dybala, Lionel Messi atau Kylian Mbappe, yang lebih diturunkan atau digunakan di bahagian tengah pasukan untuk kelab mereka. 

Jadi, tanpa berlengah lagi... berikut adalah senarai 10 pemain sayap kanan terbaik bagi tahun 2022.

10. Marco Asensio (Real Madrid)

Selepas muncul sebagai pemain muda berbakat bersama Real Madrid, Asensio telah membuktikan dirinya sebagai pemain utama di sebelah kanan. Dia mempunyai 10 gol daripada 29 penampilan dalam La Liga musim ini, membuktikan nilainya dari segi produk akhir.

9. Jarrod Bowen (West Ham United)

Jarrod Bowen telah menerima pendedahan terbesar di bawah David Moyes musim ini. Pemain Inggeris itu nampaknya layak untuk dipanggil menyertai pasukan kebangsaan England dan dia telah menjaringkan 10 gol dan jumlah yang sama bagi bantuan untuk The Hammers musim ini.

8. Angel Di Maria (Paris Saint-Germain)

Walaupun mempunyai pemain seperti Kylian Mbappe, Neymar dan Lionel Messi dalam pasukan yang sama, Angel Di Maria terus bertahan. Pemain Argentina itu mampu memberikan kualiti terbaik setiap kali pasukan memerlukannya. Pun begitu dia terus menjadi antara yang paling dipandang rendah di Eropah.

7. Raphinha (Leeds United)

Dengan 10 gol dan tiga bantuan untuk Leeds United yang diancam penyingkiran, Raphinha nampaknya berada dalam liganya sendiri. Pemain itu akhirnya boleh berpindah dari Elland Road tanpa mengira nasib Leeds musim ini.

6. Hakim Ziyech (Chelsea)

Untuk masa yang singkat, kita melihat dengan tepat apa yang telah ditandatangani Chelsea apabila mereka memperolehi Hakim Ziyech dari Ajax. Pemain Maghribi itu kini mempunyai dua anugerah gol bulanan untuk Chelsea, dengan dua gol yang mempesonakan. Dan jika dia mampu menjadi lebih konsisten, dia mungkin akan mendapat tempat permulaan yang kukuh di bawah Thomas Tuchel, selepas bermain di bek sayap kanan juga.

5. Jadon Sancho (Manchester United)

Selepas bergelut untuk aksi permulaan di Manchester United pada mulanya, Jadon Sancho kini akhirnya mula menunjukkan kebolehannya. Pemain sayap itu adalah satu-satunya yang positif daripada kekalahan dalam derby Manchester dan dia pastinya mampu menjadi pemimpin untuk pasukan Red Devils pada masa hadapan.

4. Bukayo Saka (Arsenal)

Saka adalah pemain terbaik yang dimiliki Arsenal ketika ini. Pemain muda itu berada dalam barisan untuk kontrak baharu bersama The Gunners. Pada usia 20 tahun, dia sudah pun menjadi pemimpin yang tenang di atas padang untuk Arsenal. Seorang pemain yang mempunyai keseimbangan dan kawalan yang luar biasa, Saka berkembang menjadi bakat bertaraf dunia di Emirates.

3. Riyad Mahrez (Manchester City)

Pemain Algeria itu tidak pernah mendapat pujian yang sepatutnya. Tetapi musim ini, dia meletakkan jumlah tertinggi dalam kariernya. Mahrez sudahpun mempunyai 24 gol dan sembilan bantuan merentasi semua pertandingan, dan mungkin mempunyai jumlah yang lebih tinggi apabila kempen tamat. Lebih-lebih lagi, dia telah membuktikan dirinya sebagai pemain sayap kanan permulaan di bawah Pep Guardiola musim ini.

2. Serge Gnabry (Bayern Munich)

Pemain sayap kanan Jerman itu tidak dapat dihalang untuk gergasi Bavaria musim ini. Dengan 16 sumbangan gol untuk berada di belakang Robert Lewandowski di barisan hadapan, Gnabry adalah antara penyerang paling konsisten di dunia sekarang.

1. Mohamed Salah (Liverpool)

Dengan gol terbanyak dan bantuan terbanyak dalam Liga Perdana musim ini, Mohamed Salah membuat pendaftaran awal untuk anugerah Ballon d'Or. Penyerang Liverpool itu telah pun memenangi Piala Carabao dan membuat keputusan yang kukuh untuk membantu pasukannya memenangi Liga Perdana dan Liga Juara-Juara juga.

Post a Comment

Previous Post Next Post