Hot Wheels paling mahal!

Hot Wheels 1969 Volkswagen 'Beach Bomb' dianggarkan bernilai $150,000 USD (RM 668,400.00).

Prototaip Pink ini dikatakan hanya satu daripada dua yang masih wujud di dunia ketika ini.

Apabila Hot Wheels diperkenalkan lebih 50 tahun yang lalu pada tahun 1968, Mattel selaku syarikat pengilang tidak menjangkakan bahawa kejayaan akan dikecapi mereka dengan serta-merta. 

Dan tidak seperti kebanyakan mainan lain, Hot Wheels masih dibuat beberapa dekad kemudian dan dijual setiap tahun dalam jumlah pengeluaran (rekod) yang besar. 

Lebih 6 bilion telah dibuat sejak Hot Wheels memperkenalkan 16 kereta pertama yang berbeza, yang dikeluarkan pada tahun pertama mereka dipasaran.

Keunikan Hot Wheels membuatkan ramai peminat yang menjadi pengumpul tegar dan salah seorang yang cukup dikenali adalah Bruce Pascal.

Bruce Pascal telah mengumpul mainan kereta Hot Wheels sejak mereka memasuki pasaran pada tahun 1968, pada tahun pertama pengeluaran mereka.

Ketika itu, dia hanyalah seorang budak lelaki berusia 7 tahun dan kini koleksinya telah meningkatkan sebanyak sepuluh kali ganda, menjamin gelarannya sebagai pengumpul tegar Hot Wheels. 

Lama kelamaan, keperluan dan keinginannya untuk mengumpul setiap memorabilia Hot Wheels menjadi keghairahan sepanjang hayat. 

Dia bukan sahaja mengumpul mainan fizikal, tetapi cetakan biru, lukisan asal, model kayu dan juga risalah jualan. 

Dilaporkan bahawa Pascal kini memiliki lebih 3,500 kereta mainan kecil ini, termasuk lebih 175 prototaip Hot Wheels unik yang tidak pernah dikeluarkan sebelum ini.

Bruce Pascal dari Washington DC, dilahirkan pada tahun 1961 merupakan peminat tegar koleksi Hot Wheels.

Pascal sentiasa bersemangat untuk mendapatkan komoditi yang sangat jarang dan 'panas' iaitu prototaip Volkswagen Beach Bomb merah jambu (pink). 

Pada tahun 1969, pada tahun kedua syarikat itu berada di pasaran, para pereka mereka mahu menggabungkan model bas Volkswagen yang terkenal dengan gaya California. 

Versi asal Beach Bomb mempunyai perkadaran realistik yang diperkecilkan, termasuk papan luncur mini yang terjulur keluar dari tingkap belakang, menambah sentuhan kehidupan pantai pada mainan itu. 

Selain daripada estetika seperti hidup, kereta model itu mengalami masalah penyerahan yang serius dan dengan itu dikembalikan kepada pereka untuk pembaikan rekaan dengan memfokuskan pada bahagian bawah yang lebih berat sebagai penyelesaian kepada masalah keseimbangan.

Hot Wheels mencipta 144 prototaip model ini dan hanya 50 yang diketahui masih ada hari ini. 

Pada tahun 1969, mereka menjual Beach Bomb kepada orang ramai, tetapi kereta itu ia lebih lebar dan papan luncur berada di sisi berbanding dengan menonjol di belakang.

Protaip Beach Bom yang menjadi koleksi paling mahal Hot Wheels.

Apa yang menjadikan Beach Bomb Pink milik Pascal unik ialah ia satu-satunya dalam warna dengan bahagian bawah berwajaran lebih berat dan masih mengekalkan reka bentuk prototaip pertama.

Satu-satunya Beach Bomb Merah Jambu yang mempunyai reka bentuk asal yang lebih ringan.

Pascal menerangkan mengapa warna dan model tertentu ini 'rare' dengan menyatakan, "Saya pernah mendengar tentang [Beach Bomb] dalam warna ungu, hijau, merah, biru muda dan emas. 

"Saya juga pernah mendengar tentang model yang tidak dicat. 

"Tetapi merah jambu amat sukar ditemui. 

"Kebanyakan model Hot Wheels dipasarkan kepada kanak-kanak lelaki, yang diandaikan jenama itu tidak mahu bermain dengan warna merah jambu."

Beach Bomb Volkswagen Pink milik Pascal yang paling berharga dan ia boleh didapati pada paparan (display) yang dijada dengan teliti dalam kotak Plexiglass di muzium Hot Wheelsnya di Maryland. 

"Saya mahu orang lain juga menikmati Beach Bomb ini. 

"Saya mendapati begitu banyak kegembiraan dalam mempelajari tentang kereta klasik dan Hot Wheels, dan saya harap saya boleh mencetuskan sebahagian daripada itu kepada orang lain. 

"Ia adalah harta karun untuk mencari model yang jarang berlaku ini [rare], " kata Pascal.

Pada akhir 1960-an, syarikat kereta diecast yang paling berjaya ialah Matchbox, mereka dibuat di England, menggunakan cat kusam. 

Kelabu, hijau, merah, putih dan warna lain membosankan yang membosankan, tiada satu pun yang mempunyai banyak kilauan. 

Salah satu perbezaan utama dengan Hot Wheels ialah ia dicat secara elektrostatik, sama seperti kereta sebenar. 

Itu menjadi salah satu punca mengapa Hot Wheel menjadi kegemaran ramai untuk mengumpulnya dan setakat ini, koleksi 'rare' milik Pascal, Hot Wheels 1969 Volkswagen Beach Bomb tetap menjadi yang paling mahal dari segi nilainya.

Harga ataupun nilainya menyamai dan juga mengatasi nilai kereta sebenar yang boleh didapati dipasaran ketika ini.

Post a Comment

Previous Post Next Post