Wenger dedah kos ganti Sanchez


Arsene Wenger dedahkan kos untuk kekalkan Sanchez bersama Arsenal yang dianggarkan berjumlah £140juta menurut Telegraph .

Beliau percaya sejumlah £140juta diperlukan bagi membawa masuk pemain baru untuk menggantikan Sanchez jika pemain tersebut meninggalkan Arsenal di penghujung musim ini.

Kebarangkalian untuk pemain kebangsaan Chile ini meninggalkan Arsenal secara percuma pada penghujung musim ini juga tinggi andaikata tiada persetujuan dicapai diantara kedua-dua belah pihak (Sanchez dan Arsenal).

Namun menurut laporan, Sanchez dikatakan enggan menandatangani sebarang kontrak baru bersama Arsenal kerana memilih untuk menyertai Manchester City.

Keputusan Wenger untuk mengekalkan Sanchez pada tahun terakhir kontrak pemain tersebut mengundang risiko buat Arsenal untuk kehilangan pemain tersebut secara percuma.



Namun dalam temubual bersama BeIN Sport, Wenger telah menjelaskan dimana:

“You take Sanchez into the final year of a contract, you sacrifice £60m-£70m income,” 

“And then at the end of the season you have to buy somebody for that amount of money."

“So it has a huge price and at some stage you have to make a decision. You have to sacrifice one or two.”

Menurut Wenger terdapat ramai pemain yang berada pada tahun terakhir bersama pasukan masing-masing dan ini menjadi satu kebiasaan ketika ini.

Dikatakan hari ini di England sahaja terdapat lebih kurang 107 pemain yang berada ditahun terakhir kontrak mereka bersama kelab / pasukan masing-masing.

Hal ini disebakan oleh permintaan gaji yang terlalu tinggi daripada pemain ataupun kelab tidak mampu membayar dan kelab tidak mahu membayar jumlah yang dipinta oleh pemain tersebut.

“We have today 107 players in England who go into the final year of the contract,” 

“It’s as complete change in the way see their career for two reasons."

“All the players expect higher wages because they anticipate inflation, or the clubs do not want to pay so high a price for players that are good players but will not change their life.”

“The amount of money is completely disconnected to reality and truth."

“I give you one example. Dembele last year was £15m, this year he is £150m. No matter how well you work as a coach on a pitch you cannot make a player go from £15m to £150m, but the calculation between investment and what you get back is gone."

“It’s just can you afford to buy, or not?”


Post a Comment

Previous Post Next Post