Arsenal catat rekod terburuk dalam tempoh 16 tahun.

Kekalahan 2-1 Arsenal ditangan Brighton and Hove Albion malam tadi mencatatkan rekod terburuk Arsenal dalam tempoh 16 tahun mengikut data daripada OPTA.

Gol daripada Lewis Dunk dan Glen Murray meranapkan impian Arsenal untuk bangkit daripada kekecewaan setelah ditewaskan berturut-turut oleh Manchester City dalam dua perlawanan sebelum aksi malam tadi.

Dan kekalahan malam tadi turut mencatatkan rekod terburuk buat Arsenal apabila merakamkan kekalahan sebanyak empat kali secara berturut-turut selepas kali terakhir melakukan perkara tersebut pada Oktober 2002.
Arsenal turut mencatatkan rekod dimana gagal mengekalkan gawang daripada dibolosi untuk 11 perlawanan dan ianya merupakan jumlah perlawanan terpanjang (berturut-turut) dalam aksi liga yang pernah dilakukan mereka 16 tahun dahulu (semenjak Februari 2002).
Selain itu, Arsenal sebelum ini tidak pernah tewas dalam 34 aksi (perlawanan) menentang pasukan baru (promoted) menyertai Liga Perdana dan kali terakhir Arsenal mengalami kekalahan kepada pasukan baru yang menyertai Liga Perdana adalah pada March 2012 apabila tewas 2-1 kepada QPR.

Dengan hanya berjaya mengumpul 13 mata daripada 15 perlawanan liga ditempat lawan musim ini (2017/18), ianya merupakan mata terendah yang berjaya dikumpul Arsenal selepas hanya berjaya mengumpul 12 mata pada musim 1989/90 (28 tahun lalu).

Ketiadaan Bellerin pada perlawanan malam tadi menamatkan rekod beliau yang mana merupakan satu-satunya pemain Arsenal yang beraksi bagi setiap perlawanan Arsenal dalam aksi liga musim ini.

Dan Bellerin beraksi penuh (90 minit) untuk setiap perlawanan Arsenal musim ini kecuali malam tadi (untuk perlawanan liga).
Kemenangan Brighton malam tadi merupakan kemenangan pertama pasukan itu keatas Arsenal semenjak tahun 1982 dan menjadikan kemenangan ketiga pasukan itu keatas Arsenal.

Sebelum ini, Brighton pernah memenangi dua perlawanan keatas Arsenal dan kemenangan tersebut diraih ditempat sendiri.
Pengendali Brighton, Chris Hughton merupakan pengurus ketiga yang berjaya menewaskan Arsene Wenger dalam saingan Liga Perdana dengan tiga pasukan berbeza selepas Mark Hughes dan Sam Allardyce.

Chris Hughton
Setakat ini Mesut Ozil masih kekal sebagai penyumbang bantuan gol (assits) terbanyak buat Arsenal dengan tujuh bantuan gol bagi kesemua kejohanan yang disertai Arsenal musim ini.

Post a Comment

Previous Post Next Post