Rusia keluarkan jaminan keselamatan kepada penyokong Arsenal

Rusia telah mengeluarkan jaminan keselamatan kepada peminat dan penyokong Arsenal yang akan berkunjung ke Moscow untuk menyaksikan pertembungan suku akhir yang membabitkan dua kelab daripada kedua-dua negara itu (England dan Rusia) dalam saingan Liga Europa.



Situasi tegang tercetus (krisis diplomatik) membabitkan kedua-dua negara ketika ini ekoran pembunuhan bekas ejen perisik Rusia yang didakwa diracun di England enam hari lalu.

Moscow pada hari Sabtu (semalam) mengumumkan pengusiran 23 diplomat British dalam tindak balas 'tit-for-tar' terhadap langkah-langkah provokatif London berikutan kes kematian bekas agen Rusia, Sergei Skripal dan anak perempuannya di England.

The British prime minister said the poisoning of a former Russian spy in southern England was either a direct act by Russia or that the country had lost control of the deadly nerve agent.By REUTERS. 
Maksud tit-for-tar: tindakan dilakukan secara sengaja untuk menghukum orang lain kerana mereka telah melakukan sesuatu yang tidak menyenangkan kepada anda. Rujukan : Cambridge

Pihak Britain telah mengeluarkan amaran perjalanan kepada mereka yang dalam atau sedang merancang untuk (perjalanan) ke Rusia selepas mengusir jumlah yang sama diplomat Moscow (23 orang) pada hari Rabu lalu.

Dan Setiausaha Luar, Boris Johnson pada hari Jumaat mengatakan ia 'sangat mungkin' bahawa Presiden Rusia, Vladimir Putin secara peribadi telah mengarahkan serangan itu.

Bagaimanapun, pihak Rusia melalui Kremlin menafikan dakwaan tersebut sambil menyifatkan tindakan tersebut amat mengejutkan dan tidak boleh diterima (merujuk kepada pembunuhan bekas ejen risikan mereka).

Ekoran krisis ini, ianya telah menyebabkan peminat dan penyokong Arsenal menjadi cemas mengenai prospek bermain di Moscow pada 12 April nanti ketika menentang CSKA untuk perlawanan kedua suku akhir Liga Europa.

Satu kumpulan penyokong Arsenal telah menggelarkan situasi ini sebagai  'a hot potato of a draw in view of the political stand-off'.

Maksud  "a hot potato of a draw in view of the political stand-off": Keadaan sensitif atau isu kontroversi yang sukar dikendalikan dan dengan itu ianya dapat dilepaskan dari satu orang ke orang seterusnya.

Arsenal pada laman rasmi mereka turut menasihati dan memberi amaran mengenai ketegangan situasi politik ketika ini kepada penyokong yang bakal ke Rusia bagi mengikuti perlawanan kedua peringkat suku akhir Liga Europa.
Oleh kerana ketegangan politik yang semakin meningkat antara UK dan Rusia, anda harus sedar tentang kemungkinan sentimen atau gangguan anti-British pada masa ini; anda dinasihatkan supaya tetap waspada, elakkan sebarang protes atau demonstrasi dan elakkan mengulas secara umum mengenai perkembangan politik; sementara Kedutaan Besar Britain di Moscow tidak menyedari akan kesulitan yang semakin meningkat bagi orang-orang Inggeris yang mengembara di Rusia pada masa ini, anda perlu mengikuti keadaan keselamatan dan politik dengan rapat dan sentiasa mengikuti nasihat perjalanan ini. - Arsenal.

Sementara itu, ketua jawatankuasa penganjur Piala Dunia Rusia, Alexei Sorokin menyatakan kekecewaan mengenai ketegangan ini dan berkata peminat Arsenal tidak perlu khuatir mengenai keselamatan mereka ketika berada di negara tersebut (Rusia) dan tidak perlu takut mengenai ancaman keselamatan mereka.

"ianya amat memalukan kerana perlawanan ini terpaksa dimainkan dalam keadaan seperti ini," kata Sorokin, yang juga ahli kanan Persatuan Bolasepak Rusia.
"We will ensure security in equal measures to all -- from dignitaries to fans," - Sorokin told TASS.
Pun begitu, beliau turut meluahkan sedikit kekecewaan dengan keputusan Arsenal untuk mengeluarkan nasihat perjalanan yang dikeluarkan oleh Pejabat Luar Negara pada Jumaat lalu selepas undian peringkat suku akhir Liga Europa dijalankan.

"Bagi kami, tidak ada sebarang perbezaan dari negara mana mereka datang atau hubungan diplomatik dengan mereka," katanya.

"Tiada sebarang alasan untuk mengeluarkan amaran sebegitu."

Sorokin ketika ini berdepan tugas sukar untuk membersihkan imej Rusia menjelang Piala Dunia pertama yang bakal diadakan di negara itu pada Jun nanti (2018).



Post a Comment

Previous Post Next Post