Ivan Gazidis Pengarah Urusan Baharu AC Milan?

Adakah kita bakal kehilangan ketua eksekutif kelab, Ivan Gazidis?



Ketika ini banyak laporan dari Itali menyatakan bahawa AC Milan mahu mendapatkan khidmat Ketua Eksekutif (CEO) Arsenal, Ivan Gazidis

Sebagaimana dilaporkan oleh Corriere della Sera, dan Financial Times, Kumpulan Pengurusan Dana Elliott (Elliot Management) secara rasminya telah mengambil alih AC Milan selepas pemilik sebelum ini,  Li Yonghong gagal melunaskan hutang dalam pembiayaan untuk mengambil alih kelab tersebut pada tahun 2016.

Pembiayaan untuk pengambilalihan kelab yang dibuat oleh ahli perniagaan tersebut dengan faedah pinjaman tinggi, bernilai lebih dari € 300 juta dari Elliott Management, gagal dibayar  dan  dijelaskan menyebabkan Kumpulan Pengurusan Elliott yang diasaskan oleh millionaire  Amerika Syarikat, Paul Singer, kini menjadi pemilik AC Milan.

Gergasi Itali itu mengalami krisis kewangan dan tidak dibenarkan beraksi pada saingan Liga Europa musim depan kerana melanggar peraturan Play Fair Financial dan AC Milan dibawah pengurusan baru, Elliot Management sudah pasti bakal melakukan penyusunan semula struktur kelab.

Dan Gazidis, yang telah bersama Arsenal semenjak tahun 2009, dilaporkan menjadi salah seorang calon yang tersenarai oleh mereka untuk membantu memulihkan kembali AC Milan.

Serta dikatakan rundingan telah pun dijalankan bagi membincangkan mengenai terma dan syarat.

Walaupun ianya masih tidak dapat dipastikan lagi kebenaran laporan tersebut, namun dengan tersebarnya berita mengenai isu perlantikan dan minat AC Milan terhadap Gazidis oleh media Itali, ianya memberikan reaksi berbeza dikalangan penyokong dan peminat Arsenal.
Ada yang gembira dan ada tidak mempercayainya malahan ada juga bersedih jika Arsenal kehilangan Gazidis.

Gazidis, 53 tahun merupakan Ketua Eksekutif Arsenal berjaya melakukan rombakan besar-besaran terhadap Arsenal bermula musim lalu dan setakat ini beliau belum sempat menyaksikan kejayaan yang dilakukan beliau bersama Arsenal.

Beliau bertanggungjawab ke atas pelantikan barisan belakang tabir baru Arsenal dalam masa 12 bulan kebelakangan ini dengan menyaksikan kemasukan Darren Burgess (Head of High Performance), Sven Mislintat (Head of Recruitment) dan Raul Sanllehi (Football Director).

Menyaksikan perkembangan yang telah dilakukan oleh Gazidis, amat mustahil untuk melihat beliau menerima tawaran (seandainya benar) daripada AC Milan.
Namun jika kerana wang, ianya juga tidak mustahil untuk melihat beliau meninggalkan Arsenal tanpa sempat melihat kejayaan (perubahan terhadap struktur Arsenal) yang dilakukan beliau.

Post a Comment

Previous Post Next Post