Sekurang-kurangnya satu kelab disiasat atas dakwaan pengubahan wang haram.

Sekurang-kurangnya satu kelab disiasat atas dakwaan pengubahan wang haram, menurut menteri keselamatan UK.


Ben Wallace telah memberitahu Jawatankuasa Khas Perbendaharaan bahawa penyiasatan terhadap tuduhan pengubahan wang haram dalam bolasepak sedang dijalankan.

Sekurang-kurangnya satu kelab bolasepak profesional sedang disiasat kerana dakwaan pengubahan wang haram, kata Menteri Keselamatan UK, Ben Wallace.

Wallace mengesahkan berita itu kepada Jawatankuasa Khas Perbendaharaan pada hari Selasa, walaupun beliau tidak akan mendedahkan jumlah sebenar kelab yang terlibat kerana bimbang ianya akan menjejaskan proses undang-undang..

"Saya tahu kelab bolasepak profesional atau kelab yang disiasat, saya tidak dapat mendedahkan berapa banyak dan siapa mereka, kerana itu adalah perkara operasi," katanya kepada Ahli Parlimen.

Wallace menjawab soalan tersebut setelah ditanya oleh pewakilan parti Buruh, John Mann: "Apabila berkaitan dengan pengubahan wang haram, berapa banyak kelab bolasepak profesional dianggap sebagai memerlukan penyiasatan pada masa ini?"



Beliau juga memberitahu Jawatankuasa bahawa bolasepak profesional dan sukan secara amnya "sebagai mudah terdedah kepada perkara lain" apabila ia datang kepada kumpulan jenayah yang cuba 'membersih / mencuci' wang.

Jurucakap dari Badan Jenayah Kebangsaan berkata: "Kami tidak secara rutin mengesahkan atau menafikan kewujudan siasatan.

"Kami tidak mendakwa mana-mana kelab bolasepak profesional dengan pengubahan wang haram, dan tidak ada sesiapa pun ketika ini dalam proses perbicaraan."

Sumber: FoxSports

Post a Comment

Previous Post Next Post