Arsene Wenger dedahkan bagaimana pasukan terbaik Arsenal membantu mencapai impiannya..

BEKAS pengendali Arsenal, Arsene Wenger telah menamakan skuad 2003/04 adalah yang terbaik pernah diurusnya.

Arsenal mengharungi sepanjang musim 2003/04 tanpa mengalami sebarang kekalahan dan rekod cemerlang itu memberikan Arsene Wenger mahkota kejuaraan liga yang ketiga buat dirinya sepanjang mengendalikan kelab terhebat London itu.


Dan kejuaraan tersebut merupakan trofi kejuaraan liga terakhir yang berjaya dimenangi Wenger bersama Arsenal sebelum mengundurkan diri pada penghujung musim 2017/18.

Bercakap kepada beiN Sports dalam sesi soal jawab, Wenger telah menjelaskan bahawa skuad 'Invincibles' adalah kumpulan pemain terbaik yang dimiliki untuk membawa kepada gelaran liga serta membantu dirinya mencapai impian untuk memenangi liga tanpa sebarang kekalahan.

"Anda akan mengatakan Invincibles - ia adalah satu soalan mudah untuk dijawab," katanya.

"Impian saya sentiasa bermain untuk satu musim tanpa mengalami satu kekalahan pun, jadi saya tidak boleh  mengabaikan perkara itu.

"Tetapi saya juga harus mengatakan bahawa saya mewarisi sekumpulan pemain ketika saya datang ke Arsenal - ini adalah pasukan yang memenangi pada 98.

"Adams, Bould, Winterburn, Keown, Dixon - yang menjadi teras pasukan. Mereka dikenali sebagai pemain Arsenal yang sanggup mati untuk kelab. 

"Anda boleh pergi selepas perlawanan... dalam pertarungan di koridor dan anda tahu mereka tidak akan meninggalkan anda keseorangan - ini adalah jenis pemain yang saya ada pada awal penyertaan di Arsenal.

"Mereka sedia untuk berperang dengan anda dan anda boleh mempercayai mereka untuk sama-sama berjuang.

"Selepas itu generasi kedua pemain yang mempunyai karisma yang luar biasa juga. 

"Kami banyak bercakap tentang generasi pertama tetapi pertahanan lain Lauren, Campbell, Toure dan Ashley Cole adalah luar biasa dengan Lehmann di gawang - mereka adalah watak penting.

"Pada penghujung hari, apabila anda melihat ke belakang, anda berasa anda telah mendapat hak itu - keperibadian - anda sudah bersedia untuk pergi ke mana-mana di dunia. Pasukan ini mempunyai karisma. "

Selepas menghabiskan lebih dua dekad bersama Arsenal, Wenger mengundurkan diri pada 2018 dan semenjak itu beliau tidak pernah terikat dengan mana-mana kelab.

Namun berkali-kali mengulangi hasrat untuk kembali ke arena pengurusan walaupun sedang mempertimbangkan tawaran daripada FIFA.

"Saya hanya mahu berkongsi apa yang saya pelajari dan memberikannya kembali kepada permainan dengan cara yang berbeza," katanya. 

"Saya tidak pasti juga sama ada saya akan berhenti melatih kerana 'syaitan' masih di sana. Tetapi saya perlu lihat, 'adakah saya suka?' Dan bolehkah saya menjadi efisien? '"

Post a Comment

Previous Post Next Post