Fakta-fakta menarik pertembungan Arsenal menentang Crystal Palace.

PERLAWANAN kesepuluh Arsenal bagi saingan Liga Perdana Inggeris menemukan pasukan London, Crystal Palace yang akan dilangsungkan jam 12.30 malam ini, waktu Malaysia.



Berikut adalah fakta-fakta menarik mengenai perlawanan malam ini:

➥ Kedua-dua pasukan telah bertemu sebanyak 45 kali dengan Arsenal telah memenangi 28 perlawanan, seri 12 dan kalah 5.

➥ Arsenal telah mengalami dua kekalahan daripada lima pertemuan terakhir liga mereka dengan Crystal Palace (W2 D1).

10 Apr 2017 Crystal Palace v Arsenal K 3-0 Premier League
28 Dec 2017 Crystal Palace v Arsenal M 2-3 Premier League
20 Jan 2018 Arsenal v Crystal Palace M 4-1 Premier League
28 Oct 2018 Crystal Palace v Arsenal S 2-2 Premier League
21 Apr 2019 Arsenal v Crystal Palace K 2-3 Premier League

➥ Crystal Palace sedang mencari untuk mendapatkan kemenangan berturut-turut menentang Arsenal dalam semua pertandingan buat kali pertama.

➥ Arsenal tidak pernah gagal menjaringkan gol dalam 19 perlawanan liga di laman sendiri menentang Crystal Palace - mereka telah menghadapi Eagles lebih kerap tanpa pernah gagal menjaringkan gol ke atas lawan mereka berbanding mana-mana pasukan lain dalam sejarah saingan Liga Perdana mereka.

➥ Arsenal telah menjaringkan sekurang-kurangnya dua gol dalam setiap 12 perlawanan liga mereka dalam London Derby (M9 S2 K1), walaupun mereka tidak menang dalam dua perlawanan terakhir mereka (2-3 vs Crystal Palace, 2-2 vs Spurs).

➥ Berikutan kemenangan 2-1 ke atas West Ham pada perlawanan terakhir mereka, Crystal Palace berharap untuk memenangi London Derby ditempat lawan secara berturut-turut dalam saingan Liga Perdana untuk pertama kalinya sejak November 1997.

➥ Malah, Eagles telah memenangi dua perlawanan terakhir daripada tiga derby mereka (K1), sebanyak yang mereka ada dalam 15 perlawanan sebelum ini (M2 S3 K10).

➥ Arsenal belum mengalami kekalahan dalam perlawanan liga pada Oktober sejak 2002 (1-2 vs Blackburn), memenangi 25 dan seri lima sejak itu.

➥ Ia adalah rekod sama di laman sendiri tanpa kalah Arsenal untuk satu bulan dalam sejarah Liga Perdana (juga 30 perlawanan - pada bulan Mac antara 1998 dan 2015).

➥Pengurus Arsenal, Unai Emery tidak pernah kalah dalam perlawanan liga di tempat sendiri  berturut-turut menentang lawan sejak 2013, ketika ia kalah melawan Atletico Madrid pada April dan Ogos sebagai pengurus Sevilla di LaLiga.

➥ Pemain Crystal Palace, Luka Milivojevic telah menjaringkan lebih banyak gol Liga Perdana ke atas Arsenal berbanding dengan mana-mana pasukan lain dalam saingan itu, menjaringkan empat gol dalam lima perlawanan menentang The Gunners.

➥ Sejak Februari 2018, Pierre-Emerick Aubameyang telah menjaringkan 26 gol Liga Perdana dalam perlawanan yang dimainkan pada hari Ahad - tiada pemain yang menjaringkan lebih banyak pada hari Ahad (Mo Salah, 26 gol pada hari Sabtu).

Post a Comment

Previous Post Next Post