Fakta-fakta menarik pertemuan Arsenal menentang AFC Bournemouth

PERLAWANAN kelapan Liga Perdana Inggeris menyaksikan Arsenal menerima kunjungan AFC Bournemouth di Stadium Emirates.


Adakah Unai Emery mampu mengekalkan rekod cemerlang Arsenal dilaman sendiri menentang pasukan Eddie Howe, Bournemouth?


Pengendali Bournemouth itu merupakan antara calon pengganti Arsene Wenger yang menjadi pilihan sebilangan peminat dan penyokong Arsenal sebelum kelab membuat keputusan melantik Unai Emery.

Ketika ini Arsenal berada ditangga keempat liga dan AFC Bournemouth pula berada pada kedudukan kelapan liga (saat artikel ini ditulis)..

Berikut adalah fakta-fakta menarik mengenai pertembungan kedua-dua pasukan:

➧ Arsenal telah memenangi kesemua lima perlawanan di laman sendiri menentang Bournemouth dalam semua pertandingan (empat dalam Liga Perdana, satu dalam Piala Liga).

➧ Bournemouth hanya berjaya memperolehi empat mata daripada lapan perlawanan Liga Perdana menentang Arsenal (W1 D1 L6).

Tarikh Perlawanan Keputusan Saingan
27 Oct 1987 Arsenal v AFC Bournemouth M 3-0 Piala Liga
28 Dec 2015 Arsenal v AFC Bournemouth M 2-0 Liga Perdana
07 Feb 2016 AFC Bournemouth v Arsenal M 0-2 Liga Perdana
27 Nov 2016 Arsenal v AFC Bournemouth M 3-1 Liga Perdana
03 Jan 2017 AFC Bournemouth v Arsenal S 3-3 Liga Perdana
09 Sep 2017 Arsenal v AFC Bournemouth M 3-0 Liga Perdana
14 Jan 2018 AFC Bournemouth v Arsenal K 2-1 Liga Perdana
25 Nov 2018 AFC Bournemouth v Arsenal M 1-2 Liga Perdana
27 Feb 2019 Arsenal v AFC Bournemouth M 5-1 Liga Perdana

➧ Dalam semua pertandingan, Arsenal hanya mempunyai nisbah 100% - menang dilaman sendiri melawan Gainsborough Trinity (8 kemenangan), Reading (6) dan Stockport County (6) berbanding dengan Bournemouth (5).



➧ Satu-satunya pasukan yang beraksi lebih banyak perlawanan Liga Perdana di Arsenal berbanding Bournemouth, tanpa memenangi satu mata pun (P4 W0 D0 L4) adalah Stoke City (10 perlawanan) dan Burnley (6).

Bournemouth telah mengalami kekalahan dalam tiga perlawanan terakhir Liga Perdana mereka di London, dengan bolos lima gol dalam setiap perlawanan.

➧ Dalam sejarah perlawanan liga, tiada pasukan yang pernah bolos 5 dan lebih gol dalam empat perlawanan ditempat lawan berturut-turut di London (Birmingham pada tahun 1957 dan Sunderland 1969 dengan tiga perlawanan berturut-turut).

Arsenal hanya kalah satu daripada 21 perlawanan terakhir Liga Perdana mereka (W16 D4), kalah 2-3 kepada Crystal Palace pada April.

➧ Walau bagaimanapun, The Gunners telah menjaringkan dua gol dalam dua perlawanan terakhir mereka dilaman sendiri, kali terakhir melakukannya adalah tiga perlawanan di laman sendiri pada Disember 2012.

➧ Penyerang Arsenal, Pierre-Emerick Aubameyang telah menjaringkan gol dalam setiap enam perlawanan terakhir Liga Perdana yang bermain pada hari Ahad, menjaringkan lapan gol dalam tempoh itu.


➧ Sebenarnya, 26 daripada 39 gol Liga Perdana beliau telah dijaringkan pada hari Ahad, nisbah tertinggi pada hari itu dalam sejarah persaingan ( 20 gol per minit ).

➧ Pemain Bournemouth, Callum Wilson mencari peluang untuk menjaringkan setiap gol dalam lima perlawanan liga berturut-turut untuk kali pertama sejak Mac 2014 ketika dia berada di Coventry.


➧ Dia menjaringkan tiga gol dalam empat penampilan Liga Perdana-nya melawan Arsenal.

Pierre-Emerick Aubameyang boleh menjadi pemain Arsenal pertama untuk menjaringkan lapan gol dalam lapan perlawanan pertama Liga Perdana The Gunners sejak Dennis Bergkamp pada 1997-98 melakukan 7 gol dalam 7 perlawanan pertama liga (menyamai rekod).


Post a Comment

Previous Post Next Post