Lucas Torreira tidak mahu berputus asa mengenai masa depannya bersama Asenal.

MUSIM lalu, kehadiran beliau membuatkan peminat dan penyokong Arsenal teruja kerana ianya bagaikan 'penyelesaian' pada permasalahan pertahanan dan tengah The Gunners.

Namun musim ini, beliau bagaikan dilupakan dan tidak ramai yang bercakap mengenai pemain yang satu ketika begitu mendapat perhatian dikalangan peminat dan penyokong Arsenal.

Kehadiran Dani Ceballos secara pinjaman dan kecemerlangan Joe Willock serta Unai Emery lebih mengutamakan gandingan Granit Xhaka dan juga Matteo Guendouzi, membuatkan beliau semakin dilupakan.

Pemain kelahiran Uruguay ini hanya diturunkan dalam barisan permulaan Emery bagi saingan Liga Europa dan beraksi penuh (90 minit) untuk dua perlawanan itu (menentang Frankfurt dan Standard Liege).

Serta turut digunakan dan beraksi penuh 90 minit dalam saingan Piala Liga (EFL - Carabao Cup).

Namun dalam saingan Liga Perdana, beliau masih gagal untk bermula sebagai pemain permulaan Emery dan seringkali digunakan ataupun dimasukkan sebagai pemain gantian.

Rekod penampilan Torreira setakat ini
Saingan 2019/20 Penampilan Jaringan Bantuan Minit Beraksi
Premier League 7 1 - 202'
Europa League 2 - - 180'
EFL Cup 1 - - 90'

Dengan hanya beraksi 202 minit dalam saingan Liga Perdana, masa depan pemain berusia 23 tahun ini mula dipersoalkan serta ianya juga membangkitkan kebimbangan dikalangan peminat dan penyokong mengenai kepentingan pemain itu dibawah Unai Emery.

Rekod dan statistik Torreira dalam saingan EPL setakat ini (musim ini).
Bil Tarikh Lawan Keputusan Posisi Gol Minit Beraksi
1 8/11/19 Newcastle 0:1 Bangku simpanan
2 8/17/19 Burnley 2:1 CM 7'
3 8/24/19 Liverpool 3:1 CM 1 29'
4 9/1/19 Spurs 2:2 CM 63'
5 9/15/19 Watford 2:2 CM 23'
6 9/22/19 Aston Villa 3:2 CM 18'
7 9/30/19 Man Utd 1:1 CM 55'
8 10/6/19 Bournemouth 1:0 CM 7'
JUMLAH 202'

Bagaimanapun dalam yang dikeluarkan Daily Mail, beliau menegaskan bahawa beliau tidak akan berputus asa mengenai peluang dan masa depannya bersama Arsenal walaupun dirinya sendiri tidak pasti sama ada kecewa ataupun tidak ketika ini.

Beliau turut menyatakan walaupunu telah memberikan 100 peratus namun usaha gigih beliau itu bukanlah berada didalam kawalannya, sebaliknya Emery merupakan individu terakhir yang akan menentukan masa bermain dirinya.

I don't know whether I'd say it's frustrating. All players want to play, they obviously want to be in the starting XI – that's completely normal. But that's not something that depends on me. It's down to the coach to make those decisions and really I have to respect that. Right now it's about not giving up.
-- Lucas Torreira via Daily Mail.


Pun begitu, pengendali Arsenal, Unai Emery menganggap Torreira masih diperlukan dan memuji kebolehan yang ada pada pemain tersebut.

His qualities are that he can give us good pressing, and he can win the ball high up the pitch to give us the possession to score. He did that [in the 3-0 Europa League win at Eintracht Frankfurt]. After, we need someone with the ball and in his position, he can help us with the build-up.
-- Unai Emery via Daily Mail.


Namun peminat dan penyokong Arsenal masih belum berpuas hati dengan tindakan Emery dalam mencaturkan pemain ini dalam kesebelasan utama The Gunners ketika ini.

Posisi dimain kan Torreira ketika menentang Peru.
Torreira beraksi penuh 90 minit dalam perlawanan persahabatan Uruguay menentang Peru pagi tadi dan aksi cemerlang beliau yang bermain pada posisi defensive midfielder mengundang reaksi berbeza di laman sosial twitter.

Berikut adalah sebahagian reaksi peminat dan penyong Arsenal berkenaan Torreira:



Post a Comment

Previous Post Next Post