Sir Alex Ferguson dituduh mengatur perlawanan untuk jam tangan Rolex bernilai £ 30,000.

BEKAS pengurus Manchester United, Sir Alex Ferguson dituduh mengatur perlawanan perlawanan untuk jam tangan Rolex bernilai £ 30,000.



Sir Alex Ferguson dituduh mengaturkan perlawanan Liga Juara-Juara dengan seorang ejen bolasepak yang memberi ganjaran kepadanya berupa jam tangan Rolex bernilai £ 30,000.

Tuntutan itu didengar di Mahkamah Southward Crown pada Khamis, di mana ejen 'korup' Giuseppe Pagliara sedang dibicarakan atas tuduhan rasuah.

Pagliara, 64, membuat tuntutan dalam perbualan secara rahsia yang dirakam oleh seorang wartawan yang menyamar.

Ejen itu juga memberitahu wartawan bahawa Ferguson bekerja dengan ejen untuk membuat wang dari transaksi perpindahan.

Pagliara sedang dibicarakan untuk rasuah bersama rakannya, Dax Price dan Tommy Wright, bekas penolong ketua jurulatih di Barnsley FC.

Pendakwaraya, Brian O'Neill QC membuka perbicaraan pada hari Khamis dengan mengatakan lelaki itu terperangkap dalam penyiasatan menyeluruh Telegraph terhadap rasuah dalam bolasepak, termasuk 'menangkap' bekas pengurus England, Sam Allardyce.

Dan ianya dilakukan dalam pertemuan dengan seorang wartawan yang menyamar di Manchester pada bulan Jun 2016 di mana Pagliara membuat dakwaan mengenai Ferguson.

Encik O'Neill berkata, pada Mirror: 

Towards the end of the meeting Pagliara launched into what could only be described as a diatribe of Sir Alex Ferguson, accusing him of having conspired with Pagliara to fix the result of a football match between Juventus, a club which Pagliara was associated with, and Manchester United in the Champions League for which Pagliara had thanked him with a gold 30 grand Rolex watch.

Pagliara went on to accuse Sir Alex Ferguson of having taken money as part of transfer deals. He claimed that he had paid Ferguson before." 

Perbicaraan itu juga mendengar dakwaan mengenai bekas pengurus England, Steve McLaren, bekas pengendali Tottenham, Harry Redknapp dan pengurus Cardiff, Neil Warnock.

O'Neill menjelaskan bahawa Pagliara dan Price didakwa mencadangkan skim untuk menjadi ejen pemain, membelinya dan meletakkannya di kelab.

Mereka merancang untuk mengekalkan pemilikan pemain dan keuntungan dari jualan masa depannya, yang pendakwa menyifatkan 'semua akan difasilitasi oleh rasuah'.

Pengaturan pemilikan pihak ketiga sedemikian telah diharamkan oleh FA pada tahun 2008 dan oleh FIFA pada tahun 2015, mahkamah diberitahu.

Sumber asal: GMS

Post a Comment

Previous Post Next Post