Arsene Wenger sifatkan Granit Xhaka seorang pemain pintar, hormati cara Unai Emery kendalikan urusan di Emirates.

BEKAS Pengurus Arsenal, Arsene Wenger telah menyatakan sokongan beliau terhadap Granit Xhaka selepas Unai Emery memutuskan untuk melucutkan peranan kapten Arsenal minggu ini.



Xhaka tidak bermain untuk Arsenal sejak beliau mengeluarkan kata-kata kesar terhadap penyokong  The Gunners ketika dikeluarkan pada perlawanan menentang Crystal Palace di Stadium Emirates bulan lalu.

Emery mengesahkan bahawa Pierre-Emerick Aubameyang kini telah menggantikan Xhaka sebagai kapten pasukan, sementara masa depan pemain kebangsaan Switzerland itu bersama The Gunners berada dalam persoalan ketika ini.

Dan Emery turut melantik Rob Holding dalam mengisi senarai lima kapten Arsenal yang dimahukan beliau selepas melucutkan peranan Xhaka.

Walau bagaimanapun, Wenger menegaskan Xhaka adalah pemain yang 'pintar' dan memahami mengapa pemain tengah itu 'kecewa' dengan 'sokongan' yang diberikan penyokong Arsenal semasa perlawanan terhadap pemain tersebut.

"Saya tidak banyak bercakap mengenai Arsenal, saya hanya menyokong mereka,' kata Wenger.

"Saya penyokong yang mahukan pasukan menang, jadi itu saja.

"Bagi saya, sangat sukar untuk memberi penilaian terhadap Arsenal kerana ia akan segera diterjemahkan apabila anda berada di kelab untuk jangka masa yang panjang.

"Jadi saya hanya penyokong, apabila mereka tidak menang saya tidak gembira, apabila mereka menang saya sangat gembira."


Tetapi apabila ditanya mengenai keputusan Emery untuk melucutkan Xhaka daripada peranan kapten, Wenger menjawab: "Sebagai pengurus, anda perlu menghadapi keputusan seperti ini.

"Kami selalu menghadapi situasi yang tidak dijangka sebagai pengurus, anda mesti membuat keputusan yang cepat.

"Saya fikir Kelab Bolasepak Arsenal dihormati di seluruh dunia kerana ia dibina berdasarkan nilai dan semua orang harus menghormati nilai-nilai ini dan pengurus harus menghormati mereka.

"Arsenal, bagi saya, sentiasa mempunyai sentuhan kelas, bagi saya bolasepak hari ini di era moden mempunyai tanggungjawab besar dalam cara kita bertindak, cara itu adalah contoh, Arsenal adalah sebahagian daripada kelab-kelab besar di dunia dan kita perlu menunjukkannya."

Apabila dicadangkan bahawa Xhaka tidak seharusnya bertindak balas dengan cara itu, Wenger menjelaskan bahawa tindakan tersebut ada dan boleh berlaku dimana-mana sahaja, namun apa yang penting adalah bagaimana anda bertindak balas.

"Anda mempunyai seorang yang bersemangat, dengan tekanan berada di bawah  mereka, dengan kekecewaan yang mereka pikul, mereka kadang-kadang memberikan reaksi yang anda tidak mahukan.

"Tetapi anda perlu mengingatkan mereka tentang tingkah laku yang anda inginkan.

"Saya fikir Xhaka adalah pemain pintar, bertentangan dengan apa yang saya dengar dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

"Akhirnya dia memohon maaf dan itulah yang dia kehendaki [Emery] daripadanya."

Ditanya apakah dia merasakan Xhaka adalah bahan kapten ketika dia menandatangani dia, Wenger berkata: "Dia kapten di [Borussia] Monchengladbach.

"Saya tidak fikir dia kapten dengan saya, ia mungkin mungkin dalam perlawanan Liga Europa atau perlawanan Piala Liga, saya tidak tahu."

Jika diperhalusi cara komen yang dibuat Wenger apabila menyebut "But you have to remind people of the behaviour you want" atau terjemahan seperti diatas ["Tetapi anda perlu mengingatkan mereka tentang tingkah laku yang anda inginkan"], ianya seoalah-olah memberi gambaran bahawa Emery gagal untuk menenangkan pemain-pemain Arsenal yang berada dibawah tekanan ketika ini.

Pun begitu, ianya adalah pada pandangan penulis sahaja, mungkin ianya tidak betul. Maklumlah penulis merupakan seorang pengtaksub Wenger.


Post a Comment

Previous Post Next Post