Diego Maradona bantu memerangi coronavirus di kota asalnya dengan menandatangani replika jersi Argentina yang dipakainya pada perlawanan akhir Piala Dunia 1986.

Ia bertujuan untuk mengumpulkan dana bagi membantu masyarakat yang kurang mampu yang terjejas ekoran perintah berkurung.

Hasil penjualan jersi itu akan disalurkan kepada mereka yang kurang bernasib baik di pinggir Buenos Aires.

"Kita akan dapat mengharunginya," tulis legenda bolasepak itu di replika jersi yang dipakainya ketika mengetuai negaranya menjulang Piala Dunia pada 1986.

Pesanan optimis Maradona itu ditujukan kepada rakyat Argentina yang berjuang untuk menghentikan penyebaran Covid-19.

Argentina juga menghadapi kesulitan ekonomi yang serius ketika ia bergelut dengan pembayaran hutang. 

Seorang lelaki memegang replika jersi pasukan bolasepak Argentina yang digunakan semasa final Piala Dunia 1986 dan ditandatangani oleh Diego Maradona.
Jersi itu pada awalnya ditawarkan untuk dilelong namun akan diberikan kepada mereka yang dapat memberi sumbangan mengumpulkan barangan kebersihan, penutup muka dan kira-kira 100 kilogram makanan.

"Diego pasti tidak pernah membayangkan betapa besar sumbangannya kepada kami. Ia amat bernilai," kata seorang penduduk tempatan, Marta Gutierrez.

Maradona menghabiskan tahun-tahun terawalnya di Buenos Aires, bermain untuk Argentinos Juniors dan Boca Juniors sebelum berpindah ke Barcelona pada tahun 1982 dengan bayaran rekod dunia ketika itu. 

Kemuncak kariernya muncul di Piala Dunia 1986 di mana kecemerlangan peribadinya membantu Argentina muncul juara dengan mengalahkan Jerman Barat 3-2 di final.

Post a Comment

Previous Post Next Post