Video YouTube yang paling popular tidak banyak menyerupai video yang paling popular pada tahun-tahun di awal kemunculan ataupun kewujudan laman web video ini.

Walaupun video seperti Charlie Bit My Finger atau Chocolate Rain menarik perhatian ramai penonton selama beberapa tahun pertama bagi kandungan YouTube yang paling banyak ditonton, namun video dari pemuzik popular seperti Katy Perry dan Ed Sheeran kini telah berada puncak senarai.

Video muzik kini merupakan video paling popular yang pernah dilihat dalam sejarah YouTube.

Berikut adalah senarai 10 video paling banyak ditonton di saluran YouTube (setakat ini):

10. Katy Perry — Roar (3.04 billion)

Katy Perry masih mengekalkan diri dalam senarai Top 10 dengan Roar mengekalkan popularitinya.

Mula membuat penampilan YouTube pada 5 September 2013, Perry sebelumnya melalui Roar telah beberapa kali muncul di laman web ini sebagai teaser, menjadikannya salah satu daripada 10 video teratas dalam senarai ini untuk menggunakan platform bagi tujuan promosi dan pra-pelancaran.

9. Maroon 5 — Sugar (3.15 billion)

Anda pasti tidak akan menyangka video muzik yang longgar berdasarkan komedi romantis Wedding Crashers tahun 2005 menjadi hit, tetapi itulah yang berlaku dengan Sugar dari Maroon 5.

Mungkin kerana filem dan video muzik ini mempunyai pengarah yang sama.

Ini juga mungkin ini populariti Billboard, Maroon 5 dalam muzik pop sejak debutnya pada tahun 2001. 

Apa pun alasannya, Sugar berada ditempat ke tempat kesembilan dengan lebih dari 3 bilion tontonan.

8. Justin Bieber — Sorry (3.26 billion)

Justin Bieber menjadi artis muzik kedua yang mencapai video 1 bilion tontonan di YouTube, dan dia mencapai status itu dengan Baby.

Cukup menarik, Sorry terbukti menjadi video YouTube paling popular Bieber setakat ini dengan lebih daripada 3 bilion tontonan hingga kini.

7. PSY — Gangnam Style (3.56 billion)

Ikon sebenar dalam sejarah video YouTube, Gangnam Style dari Psy menjadi hit hebat dan menjadi video YouTube pertama yang ditonton lebih dari satu bilion kali.

Lebih-lebih lagi, ia mencapai angka tersebut dalam masa kurang dari enam bulan setelah dilancarkan - dari bulan Julai hingga Disember 2012 - satu pencapaian yang luar biasa untuk masa ini.

Video ini menjadi video pertama yang mencapai dua bilion tontonan pada Mei 2014 dan tidak ada mana-mana pesaing yang mampu mencabarnya sehingga 2015.


6. Mark Ronson — Uptown Funk ft. Bruno Mars (3.80 billion).

Walaupun lebih tua daripada tiga video teratas dalam senarai ini, Uptown Funk terus mengumpulkan penonton baru untuk kekal memberi cabaran dan menjadi potensi senarai teratas.

Mark Ronson membuat debut YouTube pada bulan November 2014 dan dengan cepat menjadi salah satu video yang paling popular dan disukai yang pernah ada.

5. Masha and the Bear — Recipe for Disaster (4.25 billion).

Resipi untuk Bencana ataupun Recipe for Disaster adalah salah satu daripada banyak episod dari rancangan TV animasi CGI Rusia untuk kanak-kanak, Masha and the Bear.

Ini satu-satunya entri yang bukan dari video muzik dan satu daripada tiga yang tidak menggunakan sepenuhnya bahasa Inggeris.

Rancangan ini sangat popular di luar negara asalnya dan juga mempunyai banyak episod untuk mempunyai jumlah tontonan yang besar di YouTube.

Ia juga disiarkan di Netflix dan NBCUniversal dalam format episod kolektif.

4. Wiz Khalifa — See You Again ft. Charlie Puth (4.47 billion)


See You Again dari Wiz Khalifa dan Charlie Puth adalah video pertama dalam senarai ini yang mempunyai ikatan filem iaitu Furious 7, untuk membantu mempromosikannya.  

Ia memperoleh lebih daripada empat bilion tontonan sejak debut April 2015 dan juga sebagai penghormatan kepada Paul Walker, bekas bintang Fast Saga yang meninggal pada tahun 2013.

Antara 10 Julai dan 4 Ogos 2017, video ini tersebut kekal sebagai video yang paling banyak ditonton di YouTube, menewaskan Gangnam Style.

Bagaimanapun penguasaan itu hanya untuk sementara kerana ia kemudian dipintas oleh Despacito.


Ia juga merupakan video yang paling disukai antara 26 Ogos 2016 dan 25 Julai 2017.

See You Again menjadi video kedua yang melepasi 2 bilion tontonan dan merupakan satu daripada lima video yang ditonton lebih dari 4 bilion kali.


3. Ed Sheeran — Shape of You (4.69 billion)

Anda boleh berhujah sebanyak 840 juta tontonan untuk tontonan YouTube yang paling popular di Ed Sheeran, kerana video lirik yang dilancarkan di sebelahnya adalah video yang sangat popular.

Sama ada anda menontonnya atau tidak, tidak dapat dinafikan bahawa Shape of You adalah salah satu video yang paling banyak ditonton sepanjang masa.

Ini menyimpan rekod sebagai video terpantas ketiga untuk mencapai satu billion tontonan dan yang kedua terpantas untuk mencapai 2 dan 3 billion tontonan juga.

Post a Comment

Previous Post Next Post