Bekas pemain Chelsea yang kini bersama Arsenal berusaha untuk meningkatkan prestasinya.

Ketika pemain Liga Perdana Inggeris bercakap dengan media asing, topik biasanya menjurus kepada kisah prestasi terbaik dan mengenai masa depan pemain itu sendiri.

Tetapi perkara sedikit berbeza dalam wawancara yang diberikan oleh pemain sayap Arsenal, Willian kepada ESPN Brazil minggu ini. 

Bercakap dengan wartawan Natalie Gedra, pemain berusia 32 tahun itu mengakui kesukaran yang dia hadapi musim ini.

Ditandatangani oleh The Gunners musim panas lalu, pemain Brazil itu masih gagal menjaringkan gol untuk skuad Mikel Arteta.

Itulah salah satu sebab mengapa dia mendakwa bahawa dirinya sekarang sedang mengalami "masa terburuk dalam kariernya", walaupun dia yakin keadaannya semakin baik sekarang.

"Ini adalah permulaan yang sangat sukar, selain dari perlawanan pertama menentang Fulham, di mana saya mempunyai prestasi yang baik, saya berjaya membuat permainan yang bagus, walaupun setelah perlawanan itu ada beberapa perlawanan yang kami menang.

"Saya bahkan mempunyai perlawanan yang bagus, tetapi akhirnya kami mendapat rentak buruk, ”kata Willian kepada ESPN Brazil.

"Saya juga mendapat rentak buruk dan saya fikir ia adalah tempoh terburuk saya dalam bergelar profesional setakat ini, kerana saya pergi ke Corinthians dan dijual ke Ukraine, kemudian saya tiba di Chelsea.

"Ia tiada keraguan lagi, prestasi ketika ini sangat teruk.

"Fasa ini, yang berlalu sekarang adalah masa terburuk yang saya pernah hadapi dalam hidup sebagai profesional.

"Tentu saja, ketika anda hidup dalam saat yang sukar, anda benar-benar kecewa dan berusaha mencari jalan keluar, cara untuk meningkatkan, cuba menolong pasukan. 

"Itulah yang saya lakukan selama ini, saya tidak pernah berhenti berlatih, bekerja, untuk mengabdikan diri sebanyak mungkin. 

"Perlu sedikit masa untuk maju, tetapi akhir-akhir ini dalam perlawanan terakhir saya bermain dengan baik sekali lagi, menonjol dengan bantuan, bermain dengan baik. 

"Oleh itu, saya gembira dapat kembali mencari bolasepak saya yang bagus. "

Pemain sayap itu bercakap tentang di mana dia mendapat kekuatan untuk mengatasi masa sukar itu, menjelaskan dia perlu terus positif sehingga dia dapat kembali ke masa positif.

"Saya rasa ini adalah mengenai diri saya sendiri, ini adalah perkara dalaman, saya tahu lebih banyak daripada orang lain yang harus saya perbaiki, saya harus keluar dari keadaan saya sekarang.

"Tidak kira berapa banyak sokongan yang saya terima dari rakan sepasukan dan kakitangan teknikal, satu-satunya yang dapat keluar dari situasi ini, kerana tidak dapat menemui rentak yang biasa ditonton semua orang ketika saya bermain, adalah saya sendiri.

"Saya selalu tenang, fokus dan terus bekerja keras. 

"Satu-satunya cara untuk anda mencari jalan yang betul, prestasi yang baik, ia adalah kerja seharian. 

"Ini tidak pernah berhenti saya lakukan dan itulah sebabnya dalam permainan terakhir saya berjaya menyampaikan apa yang diharapkan daripada saya. "

Willian juga mendakwa dia tidak sabar untuk mencapai tahap permainan yang sama seperti dulu sebagaimana ditunjukan sepanjang kariernya di Chelsea. 

Dia mengatakan perkara lebih rumit ketika bergabung dengan pasukan dalam fasa peralihan, seperti Arsenal ketika ini.

"Saya merasa bersedia untuk mencapai tahap yang saya capai ketika bersama Chelsea. 

"Ini adalah hasrat saya, yang saya harap, terutamanya pada akhir musim, untuk berusaha melakukan yang terbaik membantu Arsenal dengan cara yang terbaik dan mencapai tahap sebagaimana saya bermain Chelsea. "

"Apabila anda bergabung dengan pasukan yang sudah mantap, saya rasa ini lebih mudah, tetapi ketika anda berada dalam pasukan yang sedang dalam proses pembangunan, mereka berusaha mencapai projek baru di dalam kelab, berusaha membawa pemain, berusaha menjual pemain, saya rasa itu menyukarkan lagi.

"Bukan mencari alasan, tetapi saya percaya bahawa falsafahnya berbeza dari satu kelab ke kelab yang lain.

"Saya menghabiskan hampir lapan tahun di Chelsea, tentu saja, setiap kelab mempunyai cara kerjanya sendiri, tetapi saya percaya harapan semua orang, dan saya juga , adalah yang terbaik, untuk mencapai tahap yang sama seperti saya di Chelsea, menonjol, bermain dengan baik, menjaringkan gol, memberikan bantuan, sayangnya, itu tidak berlaku. "

Kontrak Willian, 32, bersama Arsenal hanya akan berakhir pada Jun 2023 dan ketika ini dia hanya mencatatkan lima bantuan gol dalam saingan EPL dan dua bantuan gol dalam saingan Liga Europa untuk mengumpul tujuh bantuan gol dalam 30 penampilan bersama The Gunners musim ini. 

Post a Comment

Previous Post Next Post