Henrikh Mkhitaryan mendedahkan perbezaan besar antara Arsene Wenger & Unai Emery.

 

Bekas pemain tengah Arsenal Henrikh Mkhitaryan mengakui terdapat banyak perbezaan antara Arsene Wenger dan Unai Emery.

Pemain Armenia itu menyertai The Gunners dari Manchester United dalam perjanjian pertukaran yang melibatkan Alexis Sanchez pada 2018.

Mkhitaryan bagaimanapun tidak menyedari ketika itu tetapi itu adalah musim terakhir Arsene Wenger di Emirates, dengan pengurus Perancis itu akhirnya meninggalkan kelab selepas 22 tahun pada akhir kempen 17/18.

Bekas pemain perancang Dortmund itu kemudian menghabiskan satu musim di bawah kendalian Unai Emery sebelum dipinjamkan ke Roma pada awal musim 2019/20.

Mkhitaryan mengakui bahawa pengendali Sepanyol itu mempunyai 'falsafah yang berbeza' dengan Wenger, yang menyukarkannya untuk menyesuaikan diri kerana dia diberi lebih banyak 'kebebasan' ketika dibimbing oleh pengurus legenda The Gunners itu.

"Dengan Wenger, ia adalah kebebasan, kebebasan untuk bergerak, bermain dengan bola. 

"Dia selalu mahu bermain dengan bola, '' kata Mkhitaryan kepada Athletic.

"Dia tidak pernah mahu bertahan kerana dia selalu mengatakan jika kami menjaringkan lebih banyak gol daripada lawan, kami akan memenangi perlawanan.

"Ia adalah masa yang menggembirakan. 

"Malangnya, setelah enam bulan dia dipecat.

"Kemudian datang Emery, membawa pendekatan berbeza untuk bolasepak, falsafah yang berbeza.

"Itu agak sukar bagi saya kerana saya tidak banyak bermain.

"Selalunya saya duduk di bangku simpanan dan saya tidak pernah suka duduk di bangku simpanan kerana sepanjang karier saya selalu mahu bermain dan memenangi sesuatu.

"Emery melihat bolasepak secara berbeza dan bergantung pada pemain lain. "

Mkhitaryan yang masih bersama Roma bagaimanapun gagal membantu pasukannya pagi tadi apabila tewas kepada bekas pasukannya, Manchester United di separuh akhir pertama Liga Europa.

Pada 2018, Mkhitaryan telah menjaringkan gol di final ketika membantu Manchester United memenangi trofi Liga Europa dengan pasukan Jose Mourinho berjaya mengalahkan Ajax 2-0 di Stockholm.

Sekiranya Roma mampu mencipta kejutan pada perlawanan kedua nanti (bangkit dari ketinggalan 6-2 secara aggregat), dan Arsenal juga memenangi perlawanan kedua, sudah tentu menarik untuk kita saksikan pertembungan ini.

Post a Comment

Previous Post Next Post