Teknologi baharu kesan Autisme diperingkat awal.

Saintis Hong Kong membangunkan teknologi imbasan retina untuk mengenal pasti autisme diperingkat awal kanak-kanak.

Seorang saintis Hong Kong telah membangunkan kaedah yang menggunakan proses pembelajaran mesin dan kecerdasan buatan untuk mengimbas retina kanak-kanak berumur enam tahun untuk mengesan autisme awal atau risiko autisme dan berharap dapat mengembangkan secara komersial tahun ini.

Imbasan mata retina dapat membantu meningkatkan hasil pengesanan dan rawatan awal bagi kanak-kanak, kata Benny Zee, seorang profesor di Universiti Cina Hong Kong.

"Pentingnya memulakan intervensi awal adalah kerana mereka masih dalam proses pembesaran, mereka masih dalam proses berkembang.

"Jadi ada peluang lebih besar untuk berjaya, ”kata Zee.

Kaedahnya menggunakan kamera beresolusi tinggi dengan perisian komputer baharu yang menganalisis kombinasi faktor termasuk lapisan serat dan saluran darah di mata.

Teknologi itu dapat digunakan untuk mengenal pasti kanak-kanak yang berisiko mengalami autisme dan memasukkan mereka ke dalam program rawatan lebih awal, kata Zee.

Teknologi ini berkesan untuk mengenalpasti sehingga 95.7 peratus kanak-kanak menghidap autisme setelah seramai 70 kanak-kanak diuji dengan 46 daripanya dikesan autisme dan 24 lagi dimasukkan ke kumpulan kawalan.

Purata umur kanak-kanak yang diuji itu adalah 13 tahun dengan yang termuda berusia enam tahun.

Penemuan Zee telah diterbitkan dalam EClinicalMedicine, jurnal perubatan yang dikaji oleh pakar perubatan.

Pakar autisme menyambut baik penemuannya itu tetapi mengatakan masih ada stigma yang besar, dengan ibu bapa sering enggan mempercayai anak-anak mereka menghidap autisme walaupun terdapat tanda-tanda yang jelas.

"Sering kali, ibu bapa pada awalnya akan menolak," kata Dr Caleb Knight, yang menjalankan pusat terapi autisme swasta.

"Sekiranya anda menjalani ujian perubatan atau penanda biologi seperti ini, ia mungkin memudahkan ibu bapa untuk tidak menafikan dalam jangka masa yang lebih lama dan oleh itu kanak-kanak akan mendapat rawatan lebih cepat."

Kanak-kanak dengan autisme harus menunggu sekitar 80 minggu untuk berjumpa dengan pakar dalam sektor perubatan awam, menurut satu kenyataan melalui emel dari kerajaan Hong Kong.

Zee memberitahu Reuters bahawa penyelidikannya bertujuan untuk menjadi alat tambahan untuk penilaian profesional dari badan kesihatan berlesen.

Post a Comment

Previous Post Next Post