MicroStrategy beli $15 juta Bitcoin, tangkis kritikan Elon Musk.

Michael Saylor melipatgandakan sokongannya terhadap Bitcoin.

Selama berbulan-bulan, pemilikan Bitcoin CEO MicroStrategy, Michael Saylor telah dibayangi oleh Elon Musk, Tesla dan CEO SpaceX yang mendedahkan pembelian berbilion dolar Bitcoin pada awal tahun ini.

Tetapi ketika Musk menjual semua Bitcoinnya minggu ini, dengan alasan masalah alam sekitar, harga pasaran mulai jatuh. 

Oleh itu, Saylor merebut peluang untuk 'memborong' Bitcoin setelah penurunan harga yang mendadak.


"MicroStrategy telah membeli 271 bitcoin tambahan dengan harga $ 15.0 juta tunai pada harga purata ~ $ 55,387 per #bitcoin," tweet Ketua Pegawai Eksekutif syarikat pengkomputeran awan semalam.

Saylor mengesahkan bahawa MicroStrategy memegang 91,850 Bitcoin, dibeli dengan harga kira-kira $ 2,241 bilion pada purata $ 24,403 per Bitcoin.

Bagaimanapun, harga saham MicroStrategy jatuh sejurus selepas pengumuman, dari $494 menjadi $481 kira-kira setengah jam kemudian. 

Saham syarikat ini yang disenaraikan di NASDAQ ditutup pada $488 manakala harga Bitcoin pula tidak berubah dan masih bernilai sekitar $50,000.

Pembelian MicroStrategy menjadikan mereka memiliki pegangan Bitcoin sebanyak 0.437% daripada keseluruhan bekalan Bitcoin. 

Manakala Tesla pula telah mendedahkan pegangan kurang separuh daripadanya iaitu sebanyak 43,200 Bitcoin, atau bersamaan 0.206%.

Post a Comment

Previous Post Next Post