Arsenal merupakan pasukan yang cukup konsisten dalam saingan tertinggi bolasepak Inggeris sejak dinaikkan ke Liga Perdana pada tahun 1919, dengan sentiasa berada di kelompok teratas.

Pencapaian itu juga meletakkan The Gunners selaku Big Four dalam Liga Perdana Inggeris sebelum menjadi Big Six ketika ini.

Sebahagian daripada kejayaan itu adalah kerana Arsenal mempunyai beberapa pengurus terbaik untuk mempertaruhkan permainan yang indah di laman sendiri ataupun lawan untuk tatapan dunia bolasepak.

Kita mungkin mengenali Arsene Wenger yang memberikan kenangan cukup indah dengan permainan yang cukup menarik.

Namun selain beliau, Arsenal juga memiliki beberapa pengurus yang power untuk diceritakan dan dikongsikan.

Berikut kami bawakan beberapa pengurus Arsenal yang mencipta sejarah bersama The Gunners yang layak untuk diberi penghargaan dan penghormatan (disusun tanpa mengikut ranking).

Harry Bradshaw

Boleh dikatakan beliau adalah pengurus yang meletakkan asas untuk Arsneal menjadi pasukan bolasepak yang dimiliki sekarang.

Harry Bradshaw menyertai The Gunners dari Burnley pada tahun 1899, ketika Arsenal masih dipanggil Woolwich Arsenal dan memimpin pasukan dari menjadi kelab pertengahan untuk berada dikelompok 10 teratas dalam saingan Liga Division Dua ketika itu.

Herbert Chapman

Sekiranya Harry Bradshaw memulakan cara kemenangan Arsenal, Herbert Chapman terus mencipta gaya permainan mengancam The Gunners.

Bergabung dengan The Gunners dari Huddersfield Town, Chapman menghidupkan kembali cara Arsenal bermain bolasepak, menerapkan formasi WM dan idea untuk menyerang balik dalam bolasepak.

Chapman juga membawa masuk beberapa pemain penting untuk kelab, dengan mengambil Charlie Buchan, Alex James, dan legenda Arsenal Cliff Bastin. 

Kemasukan pemain baharu dan pendekatan baharu untuk bolasepak yang dibawa oleh Chapman berjaya memenangi dua gelaran Division Pertama untuk Arsenal dan satu gelaran Piala FA.

Diluar padang, Chapman mereka (design) jersi berwarna merah dan lengan putih untuk kit Arsenal yang ikonik dan bahkan berjaya meletakkan Arsenal sebagai perhentian stesen bawah tanah.

Bertie Mee

Bertie Mee layak berada dalam senarai ini apabila melakukan sesuatu yang gagal dicapai oleh pengurus Arsenal yang lain dengan memenangi kejohanan Eropah.

Mee menjadi pengurus ketika memimpin Arsenal memenangi final Inter-Cities Fairs Cup menentang pasukan Belgium, Anderlecht. 

Selama berada di kelab, beliau juga memenangi gelaran Division Pertama dan gelaran Piala FA pada tahun yang sama, menjadi pengurus Arsenal pertama dalam sejarah yang melakukan kejuaraan berganda.

George Allison

Setelah mengambil alih Arsenal dari Herbert Chapman (ekoran kematian Chapman yang sangat tragis), George Allison terus menerapkan bolasepak dengan cara menyerang yang menyaksikan Arsenal menjadi begitu berkesan ketika di bawah Chapman. 

Beliau merangkul dua gelaran liga dan Piala FA selain menjadi pengurus kedua terpanjang (paling lama) di Arsenal.

George Graham 

Setelah menjadi pemain The Gunner selama bertahun-tahun dibawah kendalian Bertie Mee, George Graham bergabung dengan Arsenal sebagai pengurus pada tahun 1986. 

Beliau memimpin pasukan ini dalam salah satu perburuan piala yang paling berjaya, dengan menjuarai dua gelaran Division Pertama, satu Piala FA, dua Piala Liga serta satu Piala Pemenang UEFA Cup semasa dia menerajui The Gunners.

Berbeza dengan bolasepak agresif Herbert Chapman, George Graham memperlihatkan The Gunners terkenal dengan kekuatan pertahanan mereka dan menandatangani pemain utama seperti Ian Wright dan David Seaman.

Arsene Wenger

Tidak lengkap senarai ini (pengurus hebat Arsenal) tanpa menyebut pengurus Perancis kegemaran ramai. 

Arsene Wenger bergabung dengan Arsenal pada tahun 1996, setelah sebelumnya berjaya mengemudikan pasukan Jepun, Nagoya Grampus, pasukan yang sama dengan legenda bolasepak, Gary Lineker bermain dan menamatkan kariernya selaku pemain bolasepak.

Terkenal dengan sikap obses terhadap bolasepak, Wenger mendorong pemainnya membuat keputusan dengan cepat dan tidak bergantung kepadanya untuk menguruskan mereka di atas padang. 

Pendekatan ini membuahkan hasil, dengan Arsenal memenangi tujuh trofi, empat Piala FA dan tiga gelaran Liga.

Pada musim 2003/04, Wenger mencipta perkara mustahil dan juga membawa Arsenal ke musim yang tidak terkalah sepenuhnya.

Beliau juga terkenal kerana berjaya mengeluarkan yang terbaik dari pemainnya, mempromosikan Patrick Vieira, Thierry Henry dan Cesc Fabregas ke status superstar dan melaksanakan program remaja yang masih memberi manfaat kepada senjata hingga hari ini.

Baca : Senarai pengurus Arsenal dari tahun 1894 hingga kini.

Post a Comment

Previous Post Next Post