Arteta dedahkan tawaran Arsene Wenger.

Mikel Arteta berkata bahawa dia telah mengadakan perbincangan dengan bekas pengurus legenda The Gunners mengenai kemungkinan kembali ke Arsenal.

Arteta bermain lima musim di bawah kendalian Arsene Wenger sebelum pakar taktikal Perancis itu memutuskan untuk meninggalkan Emirates pada 2018. 

Pengurus legenda Arsenal itu kini bekerja sebagai Ketua Pembangunan Bolasepak Global FIFA.

Bagaimanapun, hubungan rapatnya dengan The Gunners tidak terputus dan Arteta telah mendedahkan bahawa dia telah mengadakan perbincangan dengan bekas pengurusnya.

Pasangan itu bersemuka semasa tayangan perdana filem baharu Wenger, 'Arsene Wenger: Invincible'.

“Sungguh menyeronokkan untuk melihatnya dan berbual dengannya – dan diharapkan kami dapat membawanya lebih dekat,” kata Arteta pada Khamis lalu.

“Kerana saya fikir dia akan gembira melihat persekitaran yang dia boleh cipta di sekelilingnya [dan] di sekitar tempat ini. 

"Kerana penghormatan dan kekaguman semua orang di kelab atas apa yang dia lakukan dan juga untuk apa yang dia wakili sebagai orang dalam kelab ini.’’

Walau bagaimanapun, Arteta tidak mendedahkan dengan tepat bagaimana perbincangan itu berjalan atau tentang perkara itu. 

“Saya tidak boleh memberitahu anda sekarang, tetapi apa yang boleh saya katakan ialah saya ingin dia lebih rapat secara peribadi dengan saya,” kata Arteta, ketika ditanya tentang bagaimana peranan Wenger.

Tetapi pakar taktikal Sepanyol itu telah mencadangkan bahawa dia ingin melihat bekas pengurusnya itu kembali ke kelab dalam beberapa kapasiti.

“Kerana saya fikir ia akan membantu. 

"Perkara mengambil masa dan saya fikir dia perlu menentukan masa itu.

"Apa yang boleh saya katakan adalah dari pihak saya, dan saya boleh bercakap, saya fikir, bagi pihak semua orang, adalah bahawa kami akan gembira untuk mempunyai dia lebih dekat."

Ia pasti menjadi satu perkara yang hebat jika Wenger kembali ke kelab. 

Walaupun skuad The Gunners berdepan dengan kemelut prestasi tidak menentu dalam beberapa tahun kebelakangan ini, namun Arteta dilihat telah berjaya menstabilkan sedikit. 

Bagaimanapun, bekas pembantu kepada Pep Guardiola itu masih sangat muda dan sedang mempelajari serta mengasah kemahirannya. 

Memiliki seseorang seperti Arsene Wenger di sekeliling psti akan membantunya menjadi bukan sahaja pengurus yang lebih baik tetapi juga memahami cara untuk mendapatkan yang terbaik daripada akademi kelab yang kini mula melahirkan beberapa pemain yang benar-benar berbakat.

Post a Comment

Previous Post Next Post