Arteta mampu keluarkan potensi luar biasa pemain berusia 21 tahun.

Arsenal akan menerima kunjungan Watford malam ini dan Mikel Arteta mampu mengeluarkan potensi terpendam serta luar biasa yang dimiliki oleh Nuno Tavares.

Arsenal berada dalam prestasi terbaik menjelang pertemuan Liga Perdana malam ini menentang Watford di Stadium Emirates.

The Gunners dibawah pimpinan Arteta berharap untuk menjadikan perlawanan malam ini sesuatu yang istimewa dengan merekodkan tiga kemenangan liga berturut-turut dan sepuluh perlawanan berturut-turut tanpa kalah dalam semua pertandingan.

Di samping itu, perlawanan malam ini juga pastinya penting buat Arteta yang mengemudikan Arsenal untuk perlawanan yang ke-100.

Pun begitu, skuad bimbingannya tidak terlepas dari masalah kecederaan dengan beberapa pemain tidak mampu diturunkan malam ini.

Selain daripada masalah kecederan lutut jangka panjang Granit Xhaka, The Gunners agak bernasib baik kerana mempunyai pilihan untuk mengisi kekosongan tersebut, termasuklah kecederaan yang dihadapi Kieran Tierney.

Tierney mengalami kecederaan pada pergelangan kaki yang diterimanya semasa Arsenal mencatatkan keputusan seri dengan Crystal Palace bulan lepas.

Kecederaan itu menghalangnya daripada beraksi pada saingan Liga Perdana menentang Aston Villa dan Leicester serta perlawanan Piala Carabao bertemu Leeds.

Bagaimanapun Tierney kini telah menyambung semula latihan dengan pasukan utama Arsenal dan Arteta berhati-hati serta optimis dalam sidang akhbar pra-perlawanannya.

"Kieran telah berlatih sejak dua hari lepas, dia berasa lebih baik, jadi kami berharap dia boleh tersedia," kata pengurus itu.

Walau bagaimanapun, pilihan yang wajar untuk Arteta adalah untuk memberi Tierney lebih masa berehat dan memberi ganjaran kepada prestasi mengagumkan Nuno Tavares dengan permulaan dalam kesebelasan utama malam ini.

Pembelian musim panas bernilai £8 juta itu telah mempamerkan aksi yang cukup mengagumkan di bek kiri, yang memberikan Arteta sakit kepala untuk pemilihan yang sangat positif.

Dan peminat sepatutnya teruja dengan prospek Tavares mencabar Tierney untuk tempat bek kiri.

Pemain antarabangsa Scotland itu sentiasa menjadi salah seorang pemain Arsenal yang paling konsisten.

Walau bagaimanapun, terlalu bergantung kepada seorang pemain tidak akan pernah menjadi sesuatu yang baik kerana ia boleh memberi risiko keletihan dan kecederaan.

Pada masa lalu, kecederaan kepada Tierney dilihat sebagai satu malapetaka, tetapi itu tidak lagi berlaku sekarang.

Semua pasukan terbaik mempunyai saingan yang kuat untuk satu posisi dan kedatangan Tavares telah memberikan pilihan yang baik kepada Arteta dan Arsenal.

PENUH KUASA, PENUH KELAJUAN

Bekas jurulatih remaja Benfica, Joao Tralhao yakin pemain luar biasa Portugal itu boleh menjadi lebih baik.

“Dia mempunyai kekuatan mental yang besar dan saya fikir ia sangat penting dalam liga yang kompetitif seperti Liga Perdana,” katanya kepada Goal.com.

“Anda perlu kuat dari segi mental dan Nuno mempunyai banyak kemahiran mental.

“Dan dari segi bakat, ia mudah dilihat oleh semua orang. Dia mempunyai potensi yang luar biasa.

“Dia penuh dengan kuasa, penuh kepantasan, boleh memenangi pertarungan dengan semua orang, dia boleh melakukan hantaran silang, membantu, menggelecek dan ketepatan hantaran.

“Nuno mempunyai semua potensi untuk menjadi full-back, jadi saya tidak terkejut dengan cara dia menyelesaikannya.”

“Dia bermain di sana sepanjang musim untuk saya dan pada tahun itu kami adalah juara Portugal.

"Dan dia adalah salah seorang pemain pertahanan terbaik dalam keseluruhan pertandingan,” kata Tralhao mengenai masa mereka bersama.

Adakah kita akan menyaksikan satu lagi aksi mengagumkan dari Tavares dan adakah Arteta mampu mengeluarkan yang terbaik dari pemain muda ini?

Post a Comment

Previous Post Next Post