Dua gol Jamie Vardy untuk Leicester City malam tadi menyaksikan dia kini menyamai rekod gol terbanyak yang dijaringkan sepanjang usia 30 tahun dalam Liga Perdana, yang kini dikongsi bersama legenda Arsenal, Ian Wright.

Pemain kebangsaan England itu menjaringkan dua gol dalam kemenangan 4-2 The Foxes ke atas Watford di King Power malam tadi.

Jaringan tersebut merupakan gol pertamanya dalam tempoh lebih sebulan dan gol ketujuhnya dalam liga musim ini.

Pemain berusia 34 tahun itu kini telah menjaringkan 127 gol Liga Perdana Inggeris (EPL), 93 daripadanya telah dijaringkan sejak hari jadinya yang ke-30.

Wright jelas dalam hal ini sebelum aksi malam tadi dan bagaimanapun Vardy telah menyamai rekodnya dan kini hanya menunggu masa sebelum pemain Leicester itu mengatasinya.

127 gol Vardy dalam Liga Perdana meletakkannya di kedudukan ke-14 dalam sejarah liga bersama Jimmy Floyd Hasselbaink, mendahului Nicolas Anelka dan Robbie Keane.

Vardy membuat penampilan sulung di Liga Perdana pada usia 27 tahun, 232 hari dan hanya menjaringkan lima gol pada musim pertamanya di liga utama, yang menunjukkan betapa berbisanya dia sejak itu.

Opta mengesahkan bahawa daripada 29 pemain yang telah menjaringkan lebih 100 gol Liga Perdana, hanya Wright yang membuat debut pada usia yang lebih tua, 28 tahun dan 286 hari.

Bos Leicester Brendan Rodgers memberitahu BBC mengenai jaringan Vardy selepas kemenangan ke atas Watford: "Gol pertama itu klasik, gol kedua melepasi tiang depan adalah hebat. 

"Dia hampir menjaringkan beberapa kali tetapi kadar kerjanya sangat baik."

Selepas mencatatkan beberapa keputusan teruk baru-baru ini, Leicester kembali berada dipertengahan Liga Perdana (kedudukan ke-10) setelah mencatatkan kemenangan ke atas Hornets.

Post a Comment

Previous Post Next Post