Arsenal dan Newcastle bersaing untuk menandatangani bintang Ligue 1, Seko Fofana

Arsenal dan Newcastle ingin menandatangani pemain tengah bernilai lebih €30 juta.

Menjadi antara salah seorang pemain terbaik dalam Ligue 1 musim lalu, tidaklah menghairankan untuk melihat Arsenal dan Newcastle United dikaitkan dengan Seko Fofana dari RC Lens.

Pemain antarabangsa Ivory Coast itu menjaringkan lapan gol dan satu bantuan dalam 38 penampilan liga, membentuk perkongsian hebat dengan rakan sepasukannya dari Mali, Cheick Doucoure.

Kedua-duanya telah menemui peminat dari Liga Perdana Inggeris, dan L'Equipe melaporkan bahawa Arsenal dan Newcastle teruja dengan profil Fofana dan ingin menandatanganinya.

Bagaimanapun terdapat isu yang akan dihadapi oleh Magpies dan The Gunners, dengan pemain itu masih cenderung untuk kekal di Perancis.

Di situlah Paris Saint-Germain muncul, dengan mereka juga berminat dan akan masuk cuba mendapatkannya.

Ini kerana berpindah ke sana akan menawarkan peluang yang tiada tandingannya, dengan prospek Eropah dipertaruhkan.

Isu lain bagi mana-mana kelab, sama ada Newcastle, Arsenal ataupun juara Ligue 1, yang ingin mendapatkannya ialah mereka perlu mengeluarkan belanja agak besar.

Dibeli pada harga €10 juta daripada Udinese, RC Lens menjangkakan antara €30-40 juta, terutamanya kerana mereka tahu pihak Itali itu akan menerima 20% daripada keuntungan modal yang dibuat.

Setakat ini, tiada tawaran dibuat untuk Fofana dengan Arsenal masih ragu-ragu dengan nilai tinggi yang perlu dibelanjakan mereka bagi mendapatkan pemain berusia 27 tahun itu.

Post a Comment

Previous Post Next Post