Laca - Sekali Gunner, selamanya Gunner

"Saya bermain untuk kelab impian saya" - Lacazette mengakhiri tempohnya selaku pemain The Gunners.

Selepas lima musim dengan 206 penampilan dan 71 gol, karier Alexandre Lacazette bersama Arsenal akhirnya berakhir.

Penyerang itu sah meninggalkan Emirates setelah kontraknya berakhir, tetapi dia membawa bersamanya pelbagai kenangan sepanjang tempohnya di Utara London.

Ditandatangani oleh Arsene Wenger pada musim panas 2017, pemain Perancis itu telah memberi impak segera kepada The Gunners, menjaringkan gol pertamanya hanya dalam 94 saat pada penampilan sulungnya di Liga Perdana Inggeris  dan menjaringkan 17 gol pada musim pertamanya.

Dia merekodkan perkara lebih baik pada tahun berikutnya, menjaringkan 19 gol dalam semua pertandingan, cukup untuk melayakkan dia dipilih sebagai Pemain Terbaik Tahunan Arsenal oleh peminat.

Musim berikutnya dan bermain di bawah Mikel Arteta, dia memainkan peranan utama dalam kejayaan Arsenal dalam kejohanan Piala FA, menjulang trofi selepas menang 2-1 ke atas Chelsea di Wembley.

Dia menjaringkan 17 gol pada musim keempatnya bersama Arsenal, termasuk gol ke-50 dalam Liga Perdana Inggeris, menjadikan dia pemain Arsenal ke-10 yang mencapai mercu tanda itu.

Dan musim lalu, dia menjaringkan beberapa gol yang lebih penting dan mengetuai pasukan sebagai kapten untuk separuh kedua kempen.

Bercakap kepada Media Arsenal pada penghujung musim, pemain Perancis berusia 31 tahun itu berkata sudah tiba masanya untuk dia mengharungi "pengalaman dan pengembaraan baharu."

Dia menambah: "Saya mahu mengekalkan semua detik indah yang saya ada di kelab, kerana bagi saya ia adalah satu keseronokan untuk bermain bersama kelab yang saya impikan sejak kecil. 

"Saya sangat gembira dapat bermain selama lima tahun untuk Arsenal."

Lacazette menamatkan masanya bersama Arsenal sebagai penjaring terbanyak ke-32 sepanjang masa dan berkata dia amat berbangga memenangi anugerah Pemain Terbaik kelab pada 2019.

“Terdapat papan di stadium dengan semua nama pemenang tertera dan pada musim pertama saya, saya memberitahu ayah saya bahawa suatu hari nanti saya akan menyertainya.

"Jadi saya sangat bangga saya berjaya," jelasnya.

"Saya benar-benar berasa seperti di rumah ketika di padang latihan dan stadium – saya pernah memanggilnya taman saya!

"Apabila saya datang ke Arsenal, saya agak [seperti] budak-budak dengan nama besar, pemain besar, banyak tekanan dan saya tidak banyak bercakap.

"Tahun demi tahun saya mula bercakap lebih banyak, bahasa Inggeris saya menjadi lebih baik, hubungan saya dengan orang di kelab semakin kukuh dan juga dengan pemain lain.

"Jadi saya gembira dengan siapa saya sekarang dan dari mana saya berasal."

Lacazette, yang menjaringkan empat gol menentang Spurs dan mencatat sejarah sebagai penjaring gol derby Utara London yang pertama di Stadium Tottenham Hotspur, menamatkan temu bual perpisahannya dengan mesej untuk peminat, dengan dia membina ikatan yang begitu kuat sejak lima tahun lalu.

"Saya ingin mengucapkan terima kasih, terima kasih yang tidak terhingga kerana terdapat banyak jangkaan daripada saya apabila saya menandatangani [menyertai Arsenal], sambutan itu luar biasa untuk saya.

“Saya langsung berasa selesa untuk bermain, untuk pasukan dan sepanjang lima tahun saya ia sangat mengagumkan dengan penyokong di stadium.

"Terima kasih untuk lagu itu juga, saya tidak pernah bercakap mengenainya, tetapi ia sangat menyentuh saya dan terima kasih yang tidak terhingga untuk segala-galanya.

"Saya akan terus berhubung dengan rakan sepasukan saya, dengan jurulatih, dengan kelab. 

"Saya menyokong Arsenal sejak saya masih muda, jadi jelas saya akan terus menyokong mereka. 

"Saya tahu saya akan kembali ke stadium juga.

"Seperti yang kita katakan, 'Sekali Gunner, selamanya Gunner.'

Pemenang Anugerah Pemain Terbaik Arsenal sejak tahun 2000
Tahun Pemain
2000 Thierry Henry
2001 Patrick Vieira
2002 Robert Pires
2003 Thierry Henry
2004 Thierry Henry
2005 Thierry Henry
2006 Jens Lehmann
2007 Cesc Fabregas
2008 Mathieu Flamini
2009 Robin van Persie
2010 Cesc Fabregas
2011 Jack Wilshere
2012 Robin van Persie
2013 Santi Cazorla
2014 Aaron Ramsey
2015 Alexis Sanchez
2016 Mesut Ozil
2017 Alexis Sanchez
2018 Aaron Ramsey
2019 Alexandre Lacazette
2020 Pierre-Emerick Aubameyang
2021 Bukayo Saka



Post a Comment

Previous Post Next Post