Manchester City, Tottenham memimpin perlumbaan untuk Lucas Paqueta dari Lyon.

Manchester City dan Tottenham Hotspur dilaporkan mendahului perlumbaan untuk menandatangani perancang Lyon, Lucas Paqueta pada musim panas ini.

Pemain antarabangsa Brazil itu cemerlang dalam pelbagai posisi di barisan hadapan musim lalu, mencatatkan 11 gol dan tujuh bantuan dalam 44 penampilan untuk Les Gones di semua kejohanan.

Paqueta menjaringkan sembilan gol dan mencipta enam lagi dalam 35 perlawanan Ligue 1, tetapi pasukan Peter Bosz terlepas tempat dalam bolasepak Eropah dan turut tewas kepada West Ham United pada suku akhir Liga Europa.

Akibatnya, Paqueta telah dikaitkan dengan perpindahan keluar dari Stadium Groupama, dengan presiden Jean-Michel Aulas mengesahkan bahawa tawaran daripada kelab lain telah diterima mereka.

"Ada tawaran untuknya. Ada beberapa pemain yang boleh berasa puas sepenuhnya dalam projek itu, dan yang lain tidak," kata Aulas baru-baru ini kepada akhbar.

"Dari segi ekonomi, kami mempunyai cara untuk meneruskan idea dan objektif kami.

"Jurulatih kami turut memberi pendapatnya dan ada juga apa yang pemain mahu lakukan."

Menurut L'Équipe, Man City dan Spurs kini berada di barisan hadapan untuk menandatangani pemain berusia 24 tahun itu, dan pasukan Pep Guardiola telah mencapai kemajuan paling banyak dalam usaha mereka.

Tottenham dipercayai telah melihat tawaran €40 juta (£33.4 juta) ditolak oleh Lyon pada Januari, tetapi Paqueta telah memaklumkan Les Gones tentang keinginannya untuk berpindah.

Arsenal dan Newcastle United juga telah dikaitkan dengan perpindahan musim panas untuk Paqueta, tetapi penyerang serba boleh itu dilaporkan tidak berminat untuk berpindah menyertai kedua-dua kelab tersebut.

Pengarah Teknikal The Gunners, Edu juga telah menolak prospek pasukannya cuba mendapatkan tandatangan Paqueta, memberitahu TNT Sports: "Saya sangat menghormati apabila saya bercakap tentang Lucas (Paqueta). 

"Saya seorang individu yang sangat menyukainya. 

"Saya sentiasa menyukainya, sejak saya bersama pasukan kebangsaan Brazil.

"Dia mengharungi musim yang hebat, dia dianggap sebagai pemain (asing) terbaik dalam liga Perancis.

"Tetapi setakat ini, ia benar bahawa tiada sebarang perbincangan, hanya ada kekaguman saya terhadap pemain itu, kerana skuad hari ini, dalam kedudukan yang dimainkannya, sangat baik dalam hal ini."

Paqueta telah melawat Tyneside untuk bertemu dengan bekas rakan sepasukan Lyon, Bruno Guimaraes, tetapi Newcastle tidak akan dapat menawarkan pemain Amerika Selatan itu peluang bermain di Eropah.

Walaupun Man City dikatakan berada di kedudukan paling hadapan untuk menandatangani Paqueta, juara Liga Perdana Inggeris itu didakwa tidak dapat mengalu-alukan pemain berusia 24 tahun itu ke kelab itu tanpa berpisah dengan Bernardo Silva terlebih dahulu.

City perlu melepaskan Silva terlebih dahulu sebelum mampu membawa masuk Paqueta.

Silva diketahui sedang mencari kelab baharu musim panas lalu dan ejen pemain Portugal itu, Jorge Mendes dikatakan sedang berusaha untuk perpindahan untuk kliennya kali ini.

Sementara itu, Spurs dijangka akan mengosongkan ruang dalam skuad mereka dalam beberapa minggu akan datang, dengan Tanguy Ndombele, Bryan Gil, Giovani Lo Celso dan Sergio Reguilon semuanya bersedia untuk berlepas.

Kontrak Paqueta di Lyon berlangsung sehingga 2025 dan bekas bintang muda AC Milan itu telah menjaringkan 20 gol dan 13 bantuan dalam 76 perlawanan untuk pasukan Ligue 1 itu sejak 2020.

Post a Comment

Previous Post Next Post