Arsenal sedia dapatkan pemain Brazil bernilai £86 juta.

The Gunners kini bersedia untuk membawa pemain Brazil yang mempunyai klausa pelepasan berjumlah £86 juta ke Emirates pada jendela perpindahan musim sejuk.

Arsenal berkemungkinan besar akan membawa Danilo ke Stadium Emirates pada Januari nanti selepas Palmeiras gagal memenangi Copa Libertadores, menurut pakar bolasepak Amerika Selatan, Tim Vickery.

The Gunners mungkin telah membelanjakan hampir £120 juta semasa jendela perpindahan musim panas, tetapi Mikel Arteta akan diberi peluang sekali lagi untuk menyegarkan skuadnya pada awal tahun depan.

Difahamkan, Arsenal telah meningkatkan usaha mereka untuk mendapatkan Danilo dengan menghantar peninjau (scout) untuk menyaksikan persembahannya ketika menentang Fortaleza.

The Gunners telah lama dikaitkan dengan pemain tengah bertahan itu, malah telah membuat tawaran berjumlah £20 juta beberapa hari sebelum tarikh akhir 1 September lalu, hanya untuk menyaksikan Danilo kekal bersama Palmeiras.

Difahamkan, gergasi Brazil itu tidak bersedia untuk melepaskan Danilo melainkan klausa pelepasan yang tertulis dalam kontraknya, bernilai £86 juta, dipenuhi.

Arsenal bukanlah satu-satunya pasukan yang meminati pemain berusia 21 tahun itu kerana AC Milan juga memantau situasinya ketika jendela perpindahan musim panas, begitu juga dengan kelab Perancis, Marseille turut memerhatikan perkembangannya.

Orang dalam untuk perpindahan, Dean Jones sebelum ini memberitahu GIVEMESPORT bahawa Arsenal masih mengekalkan minat mereka dan yakin dapat mengikat perjanjian untuk Danilo tahun depan.

Apakah yang dikatakan oleh Tim Vickery tentang Danilo?

Vickery percaya Arsenal mempunyai peluang yang lebih baik untuk menggoda Palmeiras bagi melepaskan Danilo pada musim sejuk, setelah kecewa dalam usaha mereka untuk mencapai perjanjian pada bulan Ogos.

Wartawan itu merasakan majikan semasa Danilo kini terbuka untuk mengadakan perbincangan selepas gagal mendapat tempat dalam Piala Dunia Kelab.

Vickery memberitahu GIVEMESPORT: "Kemungkinan besar kerana mereka memenangi Copa Libertadores - Liga Juara-Juara Amerika Selatan, dalam dua tahun terakhir.

"Tetapi mereka tewas pada separuh akhir tahun ini.

"Sekiranya mereka memenanginya, mereka akan mempunyai Piala Dunia Kelab pada Februari, saya fikir ia adalah kerana itu, dan mereka tidak mahu menjualnya kerana itu adalah permata berharga mereka. 

"Tetapi sekarang mereka tidak berada di dalamnya [Piala Dunia Kelab], saya fikir jualan mungkin lebih berkemungkinan."

Adakah Danilo akan menjadi pemain yang bagus untuk Arsenal?

Danilo mungkin masih di peringkat awal kariernya dan pemain tengah yang berfikiran bertahan, tetapi dia telah menunjukkan musim ini bahawa dia mampu menjadi ancaman di sepertiga akhir padang dengan menyumbang banyak gol dan bantuan.

Dia juga telah mencatatkan lebih daripada 130 penampilan untuk Palmeiras dan merangkul piala dalam beberapa kesempatan, jadi tidak syak lagi bahawa dia akan menuju ke Arsenal dengan mentaliti juara jika mereka berjaya mendapatkan perjanjian tahun depan (Januari ini).

Danilo masih menantikan peluang untuk membuat penampilan antarabangsa pertamanya, tetapi setelah dipanggil oleh Brazil pada bulan Jun lalu, terdapat peluang untuk dia ke Piala Dunia akhir bulan ini dan persembahan baik di Qatar hanya akan meningkatkan reputasinya serta nilainya.

Ketika ini, pemain tengah bertahan itu bernilai sekitar 25 juta euro dan kontrak semasanya hanya akan berakhir pada 31 Disember 2026.

Pun begitu, sekiranya Arsenal mahu mendapatkan Danilo pada awal tahun depan, The Gunners mungkin terpaksa mengaktifkan klausa pelepasannya yang bernilai £86 juta, melainkan Edu berjaya berunding untuk nilai yang lebih baik.

Post a Comment

Previous Post Next Post