Harga terlalu tinggi, melebihi nilai perpindahan Antony dari Manchester United.

Arsenal dilaporkan telah membuat tawaran untuk pemain Shakhtar Donetsk dengan nilai sekitar €60 juta (£52j), kini hanya menunggu maklum balas.

Dijangka akan dijual oleh Shakhtar Donetsk dalam masa terdekat, perpindahan Mykhaylo Mudryk kini bukanlah soal bila, tetapi lebih kepada kelab mana.

Arsenal adalah antara mereka yang sering dikaitkan dengan pemain antarabangsa Ukraine itu dan perkara tersebut terus berlaku hingga ke hari ini.

Pemain sayap itu mempunyai potensi besar, seperti yang ditunjukkannya ketika menentang Real Madrid dalam Liga Juara-Juara dan itulah sebabnya The Gunners dikatakan berminat.

Calciomercato di Itali membawa berita terkini mengenai situasi itu kerana mereka menyebut Arsenal sekali lagi dengan dakwaan kelab Utara London itu berusaha keras.

Mereka menyatakan bahawa terdapat perkara penting tidak lama lagi yang boleh menentukan masa depan Mudryk dan itu adalah bahawa The Gunners telah membuat tawaran kepada kelab Ukraine itu dan kini sedang menunggu jawapan.

Ini sepatutnya tidak mengejutkan kerana Arsenal telah bekerja sekian lama, sejak berbulan-bulan untuk mencuba dan mengaturkan perpindahan.

Dan kini rundingan tersebut boleh memasuki fasa yang mampu menentukan perkara tersebut.

Mengenai berapa banyak wang yang The Gunners bersedia untuk berbelanja bagi mendapatkan pemain Ukraine itu, Calciomercato menyatakan 'kesilapan mengenai angka sekitar €60 juta' yang dibuat itu bagaimanapun tidaklah terlalu jauh daripada apa yang Shakhtar mahukan untuk bintang mereka itu.

Bulan lalu, Carlo Nicolini (Timbalan Pengarah Sukan Shakhtar) turut mendedahkan bahawa dua gergasi Liga Perdana Inggeris telah menyatakan minat mereka terhadap pemain berusia 21 tahun itu.

Namun, nilai untuk mereka melepaskan Mudryk ternyata terlalu tinggi.

"Kami tidak diwajibkan untuk menjual, kami tidak mahu menembak angka yang tidak realistik." jelas Carlo Nicolini, Timbalan Pengarah Sukan Shakhtar Donetsk.

"Aгsenal dan Manchesteг City ialah dua pasukan yang telah menunjukkan minat tetapi juga terdapat kelab lain.

"Kami menilai Mudryk lebih daripada Antony (Manchester United), yang menelan belanja €100 juta (£86 juta).

"Tetapi dalam pasukan ini, dia adalah yang paling menyerlah. 

"Jika anda mahu mengambil pemain tertentu yang membuat perubahan di kelab teratas, anda juga memerlukan nilai yang betul."

Arsenal dan mungkin juga beberapa pasukan Inggeris yang lain, adalah antara kelab yang mampu membayar untuk jumlah tertentu dan mungkin tidak untuk nilai tersebut (£86 juta).

Bagaimanapun, tawaran The Gunners telah pun dihantar kepada Shakhtar Donetsk.

Pemain berusia 21 tahun itu berada dalam prestasi yang baik untuk kelabnya musim ini dengan menjaringkan lapan gol dan membantu tujuh lagi dalam 15 penampilan dalam semua pertandingan.

Pun begitu, nilai Mudryk dilihat terlalu tinggi buat Arsenal dan tidak mungkin mereka mampu atau bersedia membayar jumlah tersebut.

Post a Comment

Previous Post Next Post