Tiada apa yang perlu disesali.

Pemain tetap dengan keputusannya mengenai keluar dari Arsenal, rakan sepasukan The Gunners memberi nasihat.

Gagal menempatkan diri dalam rancangan Mikel Arteta di Stadium Emirates untuk musim ini ekoran Arsenal menandatangani Gabriel Jesus dan persaingan tambahan dalam peranan itu, Folarin Balogun akhirnya telah dihantar ke Perancis secara pinjaman di Stade de Reims.

Keputusan itu diambilnya sendiri, seperti yang dijelaskannya kepada laman sesawang Ligue 1, dalam satu temu bual panjang.

Dan perpindahan sementara Balogun itu kini membuahkan hasil, kerana dia adalah salah seorang pemain yang lebih prolifik dalam liga, dengan lapan gol dalam 14 penampilan setakat ini.

Ini pastinya akan menggembirakan Arsenal dan Arteta, yang mahukan pemain berusia 21 tahun itu terus berkembang, dengan masa depan yang cerah jelas berada di hadapannya.

Laman sesawang itu, ingin mengetahui lebih lanjut mengenai keputusan Balogun untuk berpindah ke Stade de Reims, bertanya kepadanya tentang proses di sebalik perpindahan itu.

Pemain pinjaman Arsenal itu berkata: "Saya mempunyai beberapa kelab berminat di England, Perancis dan Jerman. 

"Apabila ejen saya memberitahu saya bahawa Reims berminat dengan saya, saya melihatnya sebagai satu peluang. 

"Saya sentiasa suka mengambil risiko.

"Saya bukan seseorang yang bermain selamat.

"Penyelesaian paling mudah ialah tinggal di England, dinegara yang saya kenali, bersama keluarga dan rakan-rakan saya, dan itulah yang mereka galakkan saya lakukan. 

"Tetapi itu tidak menarik perhatian saya. 

"Saya benar-benar ingin menguji diri saya, keluar dari zon selesa saya dan melihat bagaimana saya akan bertindak balas terhadap cabaran baharu.

"Saya tidak menyesal."

Apa yang menarik dalam semua ini ialah walaupun Hugo Ekitike berlepas ke Paris Saint-Germain, Balogun tidak dijamin masa permainan pada mulanya dengan pasukan Ligue 1 itu.

Mereka memberitahunya bahawa dia perlu membuktikan bahawa dia berhak mendapat tempat dan itu memberinya dorongan tambahan untuk memilih Reims sebagai destinasi seterusnya.

Apa yang turut membantu ialah nasihat yang diberikan kepadanya oleh Alexandre Lacazette (kini bersama Lyon) dan Nicolas Pepe (dipinjamkan di OGC Nice), rakan sepasukannya di Arsenal ketika itu.

Balogun berkata: "Ya, saya bercakap dengan Alexandre Lacazette dan Nicolas Pepe. 

"Nicolaslah yang meletakkan saya sasaran untuk menjaringkan 10 goal. 

"Dia memberitahu saya bahawa ia tidaklah teruk untuk bermain dalam Ligue 1 dan saya mempunyai kualiti untuk bermain di Perancis."

Kedua-duanya (Lacasette dan Pepe) pernah bermain di Ligue 1 sebelum ini, masing-masing dengan Lyon dan Lille, dan jelas mereka melihatnya sebagai peluang besar untuk pemain muda itu untuk mengembangkan lagi bakat dan potensinya.

Mereka sememangnya betul dan dengan pemain muda Arsenal itu hampir untuk memenuhi cabaran 10 gol yang ditetapkan oleh Pepe, dengan masih ada ruang lebih banyak lagi sebaik sahaja Piala Dunia berakhir.

Post a Comment

Previous Post Next Post