Masih ada perkara yang perlu diperbaiki.

Mikel Arteta masih berpijak di bumi yang nyata walaupun Arsenal mendahului lima mata dalam carta Liga Perdana Inggeris.

Arsenal mempunyai kelebihan lima mata yang agak selesa di puncak Liga Perdana ketika kelab bersiap sedia untuk berehat selama enam minggu, tetapi pengurus Mikel Arteta masih enggan terbawa-bawa dengan kejayaan tersebut.

The Gunners memenangi perlawanan liga ketiga berturut-turut apabila menewaskan Wolves pada petang Sabtu (awal pagi Ahad, waktu Malaysia), beberapa jam selepas Manchester City tewas mengejut 2-1 kepada Brentford

"Kami masih mempunyai perkara yang perlu diperbaiki," kata Arteta.

Arsenal mungkin berada dalam keadaan cantik dan selesa ketika ini, dengan memiliki kelebihan lima mata di puncak Liga Perdana Inggeris menjelang rehat Piala Dunia.

Tetapi Mikel Arteta mendakwa pasukannya masih perlu berusaha dan memperbaiki beberapa perkara.

Kemenangan The Gunners adalah hasil daripada jaringan kapten pasukan, Martin Odegaard, yang meledakkan dua gol pada separuh masa kedua untuk mengatasi pasukan tercorot, Wolves dalam kemenangan 2-0 yang agak mudah.

Itu ditambah pula dengan kekalahan mengejut Manchester City 2-1 di tempat sendiri kepada Brentford, bermakna Arsenal kini mempunyai kelebihan yang agak selesa ketika kelab Liga Perdana Inggeris bersiap sedia untuk berehat selama enam minggu.

Arteta mengakui, pemainnya menonton perlawanan Man City di dalam bas ketika dalam perjalanan bagi menghadapi Wolves dan ditanya mengenai pendapat pasukannya terhadap jaringan kemenangan Ivan Toney minit ke-97 dan pengurus Arsenal itu berkata: 

"Anda boleh bayangkan."

Bagaimanapun, dia enggan terbawa-bawa selepas perlawanan hujung minggu lalu.

"Fokus kami adalah untuk menjadi lebih baik setiap hari dan kami masih mempunyai perkara yang perlu diperbaiki," akui Arteta.

"Sudah lama kami tidak berada di kedudukan ini, ia adalah satu transformasi penuh daripada tenaga dan semangat peminat yang telah mereka sampaikan kepada pemain.

"Kami menunjukkan satu lagi jenis kematangan hari ini untuk bermain menghadapi permainan mereka, dalam 20-30 minit pertama, kami bergelut untuk menembusi mereka.

"Kami lebih baik pada separuh masa kedua dan kami mempunyai sedikit keberanian dan mengambil risiko, tetapi juga tidak membenarkan mereka menguasai."

Penjaga gol Arsenal, Aaron Ramsdale, yang jarang diuji sepanjang perlawanan itu, mengakui ia adalah satu lagi tiga mata besar untuk pasukannya.

Dia memberitahu BBC: "Setiap kemenangan adalah sangat besar untuk kami - di laman sendiri dan di tempat lawan.

"Tempat ini sukar untuk ditentang dan mereka menunjukkannya selama 45 minit. 

"Kemenangan besar akan berlaku pada masa rehat dan agak meleset tetapi itu tidak bermakna apa-apa."

Arsenal kembali beraksi pada Boxing Day apabila mereka melayan kunjungan West Ham manakala pasukan Pep Guardiola bertandang ke Leeds dua hari kemudian.

Post a Comment

Previous Post Next Post