Penjelasan Mikel Arteta mengenai penggantian awal Granit Xhaka.

Granit Xhaka terpaksa dikeluarkan dan digantikan dengan pemain lain lebih awal dalam pertembungan Arsenal menentang Wolverhampton Wanderers pagi tadi.

Isunya tidak jelas mengapa bekas kapten ini diturunkan dalam kesebelasan utama pasukan ketika menentang Wolves. 

Pemain antarabangsa Switzerland itu menikmati permulaan yang luar biasa musim ini dan menjadi salah seorang pemain utama Arsenal apabila mereka menduduki tangga teratas Liga Perdana Inggeris dengan selesa, tetapi dia tidak mempamerkan aksi terbaiknya pada peringkat pembukaan perlawanan.

Arteta mengarahkan Mohamed Elneny dan Fabio Vieira untuk mula memanaskan badan hanya beberapa minit sebelum perlawanan, tetapi Xhaka meneruskan aksinya selama yang dia boleh.

Xhaka kemudian memberi isyarat kepada bangku simpanan untuk membuat pertukaran dan seterusnya digantikan oleh Fabio Vieira, hanya selepas 15 minit perlawanan berlangsung.

Pemain berusia 30 tahun itu telah memainkan peranan penting dalam prestasi cemerlang Arsenal musim ini dan The Gunners akan berada di puncak carta Liga Perdana Inggeris sepanjang tempoh Piala Dunia berlangsung dan juga Krismas, berikutan kekalahan Manchester City 2-1 kepada Brentford.

Xhaka telah menjadi kegemaran peminat sekali lagi di Emirates walaupun hubungannya pernah terputus dengan penyokong selepas kehilangan peranan kapten ketika di bawah Unai Emery.

Bagaimanapun Mikel Arteta telah memberikan kemas kini mengenai Granit Xhaka berhubung penggantian awal ketika The Gunners menewaskan Wolves 2-0.

Bercakap selepas perlawanan, Arteta menjelaskan: "Kami mempunyai beberapa pemain yang mula berasa sakit sebelum sepak mula.

"Kami tidak boleh menukarkan semua orang tetapi dia tidak boleh meneruskan (beraksi) dan baginya untuk tidak meneruskan adalah pelik.

"Tetapi kami menyesuaikan diri dan kami berjaya menang dan itulah yang dilakukan oleh pasukan besar."

Dia menambah, bercakap kepada Sky: "Malangnya kami mempunyai empat lagi pemain dengan gejala yang sama (seperti Xhaka), jadi saya tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku."

Sakit, merupakan perkara yang tidak jelas dan tidak diingini terjadi untuk pemain berusia 30 tahun itu hanya beberapa minggu lagi Piala Dunia berlangsung, tetapi berita positifnya, bahawa isu itu tidak berkaitan dengan kecederaan dan sepatutnya bermakna, dia baik sahaja untuk pergi ke Qatar, mewakili negaranya, yang Arteta juga disahkan.

The Gunners juga mempunyai beberapa pemain utama yang menuju ke Qatar untuk mewakili pasukan kebangsaan masing-masing termasuk Bukayo Saka, Ben White, Gabriel Jesus, Gabriel Martinelli dan Granit Xhaka.

Switzerland memulakan kempen Piala Dunia mereka dengan perlawanan persahabatan pada 17 November menentang Ghana dan berharap tunjang pasukan mereka itu dapat mengatasi sebarang isu kecergasan sebelum membuat perlawanan pertama di Qatar menentang Cameroon pada 24 November.

Post a Comment

Previous Post Next Post