Mentaliti elit Arsenal.

The Gunners kekal di landasan untuk merangkul kejuaraan pertama dalam tempoh 19 tahun dengan kelebihan satu perlawanan di tangan, menentang Manchester City.

United mendahului di Emirates selepas rembatan kencang Marcus Rashford membuka jaringan dengan gol kesembilannya sejak rehat Piala Dunia.

Arsenal menyamakan kedudukan dalam masa tujuh minit apabila tandukan padu Nketiah melengkapkan gerakan pasukan yang cemerlang.

Usaha jarak jauh Bukayo Saka melepasi sudut bawah meletakkan tuan rumah di depan pada awal babak kedua.

Kali ini giliran United pula bangkit apabila Lisandro Martinez, yang pernah menjadi sasaran Arsenal sebelum tiba di Old Trafford pada Julai, menanduk masuk bola susulan dari sepakan sudut.

Anak buah Erik ten Hag diajak berkampung di dalam kawasan mereka sendiri sepanjang suku terakhir perlawanan dengan tiang gol menafikan usaha Saka dan David de Gea menyelamatkan percubaan Nketiah.

Usaha berterusan Arsenal akhirnya membuahkan hasil apabila Nketiah menjaringkan gol kemenangan setelah rembatan Martin Odegaard terbias dan gol itu terselamat daripada pemeriksaan VAR kerana didakwa ofsaid dan bantahan daripada United.

"Emosi, banyak keghairahan, banyak kualiti. Ia tidak menjadi lebih baik daripada itu," kata Arteta.

"Untuk datang ke sini menentang pasukan ini dan bermain dengan cara kami bermain. 

"Terutamanya separuh masa kedua, persembahannya luar biasa."

Kekalahan pertama dalam 11 perlawanan secara realistik menamatkan sebarang harapan untuk gelaran pertama United dalam tempoh sedekad apabila mereka ketinggalan 11 mata di belakang Arsenal di tempat keempat, setelah bermain lebih banyak perlawanan.

"Sukar untuk diterima apabila anda tewas pada peringkat terakhir permainan," kata Ten Hag.

"Kami melakukan kesilapan dengan ketiga-tiga gol. 

"Biasanya kami lebih baik dalam situasi sebegitu. 

"Ia tidak boleh berlaku."

The Gunners telah menjulang 13 trofi kejuaraan Liga Perdana Inggeris, hanya di belakang Liverpool (19) dan Manchester United (20) untuk menjadi kelab paling berjaya.

Walau bagaimanapun, hanya tiga trofi Arsenal dimenangi dalam era Liga Perdana, dengan tiada satu pun yang dimenangi sejak berpindah ke Stadium Emirates.

Arsenal telah menjadi tonggak utama di bahagian teratas England selama lebih satu abad dan merupakan satu daripada tujuh pasukan yang tidak pernah diturunkan (disingkirkan) dari saingan teratas bolasepak Inggeris (Liga Perdana).

Sejak berpindah ke Emirates, suasana stadium ataupun atmosfera jelas berbeza dan ia boleh dikatakan tidak begitu menggentarkan atau menggerunkan pihak lawan untuk bermain di situ.

Maka tidak hairanlah jika ia menjadi jenaka dengan pihak lawan menggelarkan atau mengatakan Emirates bagaikan 'perpustakaan', sepi tanpa laungan dan sorakan penyokong tuan rumah.

Namun, semua berubah musim ini apabila Emirates dilihat bagaikan 'bernyawa' seperti Highbury dahulu, yang menghadirkan gerun kepada lawan setiap kali bertandang ke stadium keramat Arsenal.

Kini, semua itu tidak lagi sama dengan Stadium Emirates ini bagaikan memberi nafas baharu kepada pasukan Arsenal dengan sorakan dan sokongan padu peminat serta penyokong The Gunners.

Mikel Arteta bukan sahaja mengubah pasukan malah beliau membina kembali kekuatan pasukan secara keseluruhan termasuklah keadaan disekeliling - penyokong sendiri, sesuatu yang telah lama hilang sejak Arsenal berpindah rumah ke Stadium Emirates.

KEPERCAYAAN.

Bukan sahaja pemain, malah penyokong sendiri kini percaya terhadap pasukan, percaya kepada ARSENAL.

Pemain-pemain The Gunners kini tidak lagi gentar, penyokong mula menjerit dan bersorak di sekeliling api, mengipasi api dengan kegembiraan untuk membuatkan ia semakin marak.

Mereka percaya. 

Tidak semestinya Arsenal akan memenangi liga walaupun jurang lima mata dengan satu perlawanan dalam tangan pada akhir Januari cukup berkesan dalam hal itu. 

Tidak, mereka percaya pada pasukan ini, kelab ini, pengurus dan pemain Arsenal. 

Mereka percaya pada apa yang mereka lakukan dan apa yang mereka wakili. 

Mereka percaya kepada Arsenal. 

Terutamanya selepas kedua-dua gol kedua Eddie Nketiah dan kemudian wisel penamat, mereka memastikan untuk memaklumkan perkara itu.

"Anda boleh melihat betapa ia bermakna kepada semua orang," kata Bukayo Saka selepas perlawanan.

"Mereka adalah satu-satunya pasukan yang telah menewaskan kami musim ini jadi kami benar-benar mahu menewaskan mereka untuk peminat."

Sejurus selepas kemenangan Boxing Day ke atas West Ham, tercatat bahawa Arsenal akan menghadapi beberapa perlawanan Liga Perdana menentang empat pasukan terbaharu yang mampu menewaskan mereka dalam pertandingan domestik, iaitu Brighton, Newcastle, Spurs dan Man Utd

Dendam dituntut terhadap tiga daripada mereka dan seorang lagi melakukan sesuatu yang tidak baik kepada kita dan adalah lebih baik untuk membayarnya kembali kemudian, bukan dengan segera.

Dendam mungkin lebih memuaskan jika tidak dilunaskan dengan segera...

Seperti yang dibayangkan oleh komen Saka, dendam boleh menjadi pendorong yang kuat dan Arsenal baru sahaja menamatkan tiga minggu untuk mengusir syaitan secara eksklusif.

Itu adalah perasaan yang sangat kuat untuk disebarkan ke seluruh skuad yang sentiasa menjadi mangsa cemuhan pengkritik .

Jelas ia menghasilkan satu keputusan untuk dikelirukan kepada pengkritik-pengkritik Arsenal.

Era baharu Liga Perdana Inggeris. 

Selepas Liverpool dan Chelsea menghidupkan semula tenaga kebuntuan yang menggerunkan itu, yang direkayasa oleh Rafael Benitez dan Jose Mourinho pada pertengahan 2000-an, Arsenal dan Man Utd menghidupkan semula aura nostalgia yang telah mengekalkan persaingan ini membara sejak pergantian milenium dengan membuat perubahan yang menyegarkan.

Manchester City adalah yang paling janggal, mengisi ruang antara pasukan yang harus diberi penghormatan dengan Newcastle tampil cemerlang.

Persamaan kedua-dua pasukan itu adalah dari segi kewangan yang bagaikan tiada limit dan perkara ini dipelopori oleh Chelsea, walaupun kini mereka terumbang-ambing setelah ketidaaan jutawan Rusia yang mempayungi mereka. 

Pun begitu, kedudukan Arsenal dan United antara kedua-dua pihak (kewangan dan prestasi) bukanlah satu kebetulan.

Dua gergasi pada masa yang sama telah bangun dari lena mereka dengan semangat dan fokus yang diperbaharui. 

Pembinaan semula di Emirates dan Old Trafford sedang berjalan dan ia dilakukan dengan cemerlang. 

Tetapi tanpa Ferguson, Wenger, Keane, Vieira, Keown, Van Nistelrooy, Henry, Giggs dan kepingan pizza yang terbang, ini adalah hampir dengan permainan tulen antara Arsenal dan Man Utd, seperti yang berlaku sejak kedua-duanya tergelincir dari kedudukan mereka. 

Dan yang paling menggembirakan, masih banyak lagi yang akan datang.

Untuk tempoh yang singkat selepas gol penyamaan kedua perlawanan, Arsenal kelihatan goyah. 

Terdapat beberapa hantaran yang tidak tepat dilakukan Aaron Ramsdale dan William Saliba. 

Takehiro Tomiyasu, pemain gantian separuh masa, kehilangan bola sebanyak dua kali, sekali di tepi kawasan penaltinya sendiri. 

Thomas Partey melakukannya sekali di kawasan yang sama. 

Sedikit kegugupan menyelinap ke dalam permainan pasukan yang keyakinannya tidak pernah silap dalam pembentukan - Trust The Process

Dan Man Utd perasan serta menyedari perkara itu.

Mereka menekan lebih tinggi dan lebih cepat serta dalam jumlah yang lebih besar. 

Mereka merasakan terdapat ruang untuk dieksplotasi, peluang untuk menunggang arus perubahan ini kepada kegemilangan yang tidak dijangka.

Ia tidak mustahil untuk mengatakan bahawa 'Arsenal lama' akan runtuh dalam senario itu, apabila tekanan seperti itu dikenakan ke atas The Gunners musim lalu, mereka cenderung untuk menyerah kalah. 

Mungkin pengalaman itu telah membantu mereka untuk tidak menyerah kalah.

Pemain baharu yang dibawa pada musim panas, Oleksandr Zinchenko secara khusus, jelas membantu. 

Tetapi mentaliti untuk pulih daripada melepaskan gol pembukaan dan kemudian gol penyamaan terhadap permainan dalam separuh masa yang berasingan, sangat mengagumkan terhadap mana-mana aspek transformasi Arteta ini. 

Arsenal pernah dihanyutkan walaupun dengan ribut yang paling ringan tetapi mereka nampaknya mampu mengharungi apa sahaja musim ini.

Sebarang cabaran untuk merebut gelaran, yang berterusan memerlukan sedikit unsur 'bernasib baik'. 

Bagaimanapun itu bukanlah perkara untuk memperkecilkan kecemerlangan Arsenal daripada muncul juara liga kali ini. 

Nasib baik sahaja tidak akan mencukupi, untuk sekadar memberi kesan, ia juga memerlukan jenis platform yang dibina oleh perancangan dan pelaksanaan elit. 

Tetapi untuk menafikan fungsi yang diperlukan adalah naif.

Sebagai contoh: apabila Fred menyelinap masuk untuk menghalang rembatan Martin Odegaard, ia terpesong ke arah Nketiah yang tidak dijaga pada masa kecederaan separuh masa kedua.

Apabila usaha Marcus Rashford mendapat sentuhan ketika ia merayap melalui kaki Saliba, ia memberikan Ramsdale peluang yang cukup untuk menghasilkan penyelamatan yang sangat menakjubkan. 

Dalam mana-mana keadaan bola boleh melencong sedikit dari laluan itu dan mengubah haluan atau keputusan perlawanan malam tadi, tetapi Arsenal akhirnya yang mendapat manfaat.

Malah penjadualan semula perlawanan dalam 10 hari menyebabkan Man Utd terpaksa mengharungi perlawanan pada pertengahan minggu (bertemu Crystal Palace) sebelum berdepan Arsenal dan itu ditambah dengan United terpaksa melupakan khidmat Casemiro akibat penggantungan.

Sikap 'cemburu' Chelsea yang menyebabkan Arsenal menandatangani pemain yang kurang menarik tetapi lebih terbukti berkesan berbanding Mykhaylo Mudryk, di mana Leandro Trossard, yang kebetulan menjadi menyumbang kepada gol kemenangan The Gunners melalui gerakan awalnya.

Arsenal memperolehi dan berhak mendapat kemenangan ini, pun begitu The Gunners sedikit bernasib baik dalam beberapa perkara tetapi cukup dominan untuk menjadikannya penting.

Gol penyamaan Arsenal datang dari salah satu daripada beberapa kejadian yang mereka usahakan dari kawasan Man Utd. 

Nketiah telah diberi amaran dua kali oleh pengadil untuk berhenti menceroboh ketika sepakan gol United dan ia begitu jelas sehinggakan De Gea jatuh ke dalam perangkap.

Menjelang setengah jam perlawanan, dia akhirnya menyerahkan dan mula melancarkannya bola jauh ke Weghorst tetapi pada masa itu kerosakan telah berlaku.

Wan-Bissaka adalah pemain pilihan De Gea pada kebanyakan kesempatan, walaupun dalam permainan terbuka. 

Gabriel Martinelli memecahkan kod itu awal-awal lagi dan bersungguh-sungguh dalam menutup bek kanan sebaik hantaran datang kepadanya. 

Apabila Nketiah dan Saka menutup semua lorong lain pada minit ke-22, De Gea mencari ketenangan dan sekali lagi Wan-Bissaka menjadi pilihan, tetapi Martinelli boleh dikatakan sudah bersedia.

Penyerang Arsenal itu mengambil bola dan memaksa sepakan sudut untuk The Gunners membina gol pertama mereka.

Beberapa rancangan taktikal adalah sangat rumit dengan ia memerlukan masa untuk menyelidik, merangka, melaksanakan dan berlatih. 

Yang lain hanya memerlukan pemerhatian selama lima minit pada perlawanan Man Utd, untuk melihat betapa gigihnya mereka melakukan hantaran dengan bergantung kepada penjaga gol dan bek kanan yang keperitan dalam penguasaan bola.

Empat sepakan penjuru yang dilakukan Arsenal sebelum satu yang dimenangi oleh Martinelli semuanya dihantar (hantaran silang) ke dalam kotak penalti lawan, termasuklah kedua-dua percubaan yang mereka miliki selepas 100 saat hasil daripada permulaan pantas mereka. 

Yang kelima (sepakan penjuru) diambil pendek dan membolehkan Zinchenko, Odegaard dan Granit Xhaka bekerja dengan sabar di bahagian kiri, kawasan yang menjadi tumpuan Arsenal untuk pembukaan yang menghasilkan gol penyamaan melalui tandukan Nketiah.

Kealpaan beberapa pemain pertahanan United memberikan gol penyamaan Arsenal yang jelas  mengambil masa di sudut kiri kerana pemain lawan yang leka.

Benjamin White mempamerkan aksi sedikit merosot dari kebiasaannya dan dikeluarkan pada separuh masa atas sebab-sebab mungkin tidak terhad kepada hantaran buruk dan terjahan ganas ke atas Rashford sejurus selepas jaringan hebat penyerang Man Utd itu, yang mana dia dilayangkan kad kuning.

Kad kuning itu seolah-olah menghalang pertahanan kanan menjadi dirinya yang sebenar dan perkara itu dapat disaksikan apabila dia 'menarik diri' daripada melakukan beberapa cabaran terhadap lawan.

Dan permainan White secara keseluruhan sememangnya kurang memberangsangkan malam tadi. 

Pada satu peringkat apabila cuba melakukan 'ovelap' kepada Saka, dia sebenarnya hanya menghalang rakan sepasukannya itu dan Arteta wajar untuk tidak berpegang pada sesuatu yang jelas tidak berkesan. 

Tomiyasu dimasukkan menggantikannya dan ia jelas membantu memulihkan keseimbangan The Gunners.

Di sudut lain, Zinchenko adalah contoh terbaik. 

Keupayaannya untuk menyongsangkan dan bermain sebagai pemain tengah atau kekal ditepi (pertahanan kanan) untuk mengekalkan struktur dan meregangkan permainan adalah sangat bernilai.

Cara dia boleh memintas tekanan atau memecahkan (masuk ke kawasan lawan) dengan menggelecek, ataupun melalui hantaran, telah meningkatkan permainan Arsenal dengan ketara. 

Selain itu, dia turut mempamerkan ciri-ciri kepimpinannya ke dalam permainan Arsenal.

Pemain Ukraine itu tanpa gandingan pada separuh masa kedua dan dia lebih daripada sesiapa yang membantu Arsenal memberikan tekanan berterusan, yang akhirnya memaksa gol kemenangan ketika Man Utd terus berundur ke kawasan mereka. 

Sebelum itu, sekitar 60 minit, Zinchenko membantu membina pergerakan dari belakang ke hadapan sebagai (semacam) pivot bergerak. 

Dia berada jauh (naik ke atas) untuk menerima beberapa hantaran daripada Saliba, kemudian memberi tekanan kepada Odegaard dan Partey ketika Arsenal mara dan melepasi garisan tengah. 

Masih mara, dia memotong bola Gabriel di sudut ke Xhaka untuk Odegaard akhirnya merembat. 

Ia adalah tindakan mahir daripada pemain yang menepati kata-katanya dalam menjadikan Arsenal sebagai pencabar kejuaraan.

Jika Harry Kane mahu berehat dari pentas antarabangsa, maka Nketiah mungkin berbaloi untuk menjadi pelapis skuad kebangsaan England. 

Pemain berusia 23 tahun itu telah mempamerkan peningkatan prestasinya setelah ketiadaan Gabriel Jesus sehingga terdapat perdebatan sama ada mengekalkan tempatnya atau tidak, apabila pemain Brazil itu kembali pulih. 

Nketiah adalah penjaring terbanyak Arsenal musim ini dari 13 perlawanan.

Namun kebimbangan mengenai kemampuannya untuk memberi kesan yang mencukupi di hadapan gawang, tetap ada sebelum ini. 

Ia hanya menjadi persoalan tentang sejauh mana Nketiah boleh menyesuaikan diri terhadap tidak balas permainan Arsenal dan meniru usaha Jesus selain menghubungkan permainan.

Keazaman yang diperlukan untuk bangkit dari bangku simpanan, untuk sekian lama, terbukti dalam usahanya yang membatalkan kelebihan Man Utd.

Dia merekodkan ketepatan hantaran 89.5% pada perlawanan malam tadi dan itu adalah lebih baik daripada pemain gantian Arsenal seperti Trossard dan Tomiyasu.

Dan tindakan penyudah itu adalah pengesahan untuk kehebatan yang sudah diketahui umum, yang dimiliki pemain itu. 

Keupayaan untuk menggabungkannya dengan begitu berkesan dalam tempoh sukar, menjadikannya pilihan permulaan yang berdaya maju dalam jangka panjang.

Apa yang pasti, Arsenal kini memiliki mentaliti elit, yang tidak mudah untuk mengalah walaupun ketinggalan.

Sesuatu yang sukar untuk dnafikan ketika ini.

Musim ini Arsenal telah menunjukan peningkat ketara apabila bangkit dari ketinggalan ataupun gol penyamaan pihak lawan:

  • lwn Fulham: ketinggalan pada minit ke-56 untuk mencatatkan kemenangan 2-1.
  • lwn Aston Villa: mendahului pada minit ke-30 sebelum lawan menyamakan kedudukan pada minit ke-74, sebelum mencatatkan kemenangan pada minit ke-77.

  • lawan Spurs : mendahului pada minit ke-20 sebelum lawan menyamakan kedudukan pada minit ke-31, sebelum mencatatkan kemenangan pada minit ke-49 dan 67.

  • lawan Liverpool : mendahului pada minit pertama sebelum lawan menyamakan kedudukan pada minit ke-34, mendahului kali kedua pada minit ke-45 dengan lawan kembali menyamakan kedudukan pada minit ke-53, sebelum mencatatkan kemenangan pada minit ke-76.
  • lawan West Ham : ketinggalan pada minit ke-27 untuk bangkit memenangi perlawanan dengan keputusan 3-1.
  • Dan terkini - lawan Man United: ketinggalan pada minit ke-17, bangkit menyamakan kedudukan pada minit ke-24, sebelum mendahului perlawanan pada minit ke- 53, dan disamakan oleh lawan pada minit ke-59, sebelum mencatatkan kemenangan dengan keputusan 3-2.

Hanya perlawanan menentang Southampton sahaja Arsenal gagal bangkit selepas lawan menyamakan kedudukan untuk berakhir dengan keputusan seri 1-1.

Manakala Man United kekal satu-satunya pasukan (setakat ini) yang menewaskan Arsenal selepas Bukayo Saka menyamakan kedudukan (1-1) sebelum Marcus Rashford menjaringkan dua gol lagi untuk berakhir dengan keputusan 3-1 berpihdak kepada Red Devils.

Post a Comment

Previous Post Next Post