"Saya terpaksa menukar kelab"

 Leno dedahkan sebab di sebalik pemergiannya daripada Arsenal.

Penjaga gol Fulham, Bernd Leno mengakui dia terpaksa menukar kelab pada musim panas selepas ia menjadi sangat sukar untuknya di Arsenal.

Penjaga gol Jerman itu menyertai The Gunners dalam perjanjian €25 juta daripada Bayer Leverkusen pada 2018 dan beliau dengan pantas memantapkan dirinya sebagai pemain nombor satu di Stadium Emirates.

Bagaimanapun perkara itu tidak membuktikan bahawa Leno mempunyai hubungan yang bahagia dan dipercayai di Arsenal, dengan beliau tidak pernah terbukti sebagai jawapan jangka panjang yang dicari oleh kelab.

Keputusan Arsenal untuk menandatangani Aaron Ramsdale pada 2021 hanya membantu untuk menolaknya lebih jauh, dengan penjaga gol England itu dengan cepat membuktikan dirinya sebagai pilihan utama Mikel Arteta.

Pada 20 Ogos 2021, Ramsdale menandatangani kontrak jangka panjang bersama Arsenal.

Itu menyaksikan Leno hanya membuat lapan penampilan dalam semua pertandingan musim lalu, bermain kurang daripada 720 minit secara keseluruhan dan hanya beraksi empat kali dalam Liga Perdana Inggeris.

Perkembangan itu membawa kepada perpindahannya ke Fulham pada musim panas dalam perjanjian €3.6 juta, di mana dia telah membuktikan dirinya sebagai pilihan utama dan telah mempamerkan aksi hebat semasa kempen menakjukbkan untuk pasukan Marco Silva setakat ini.

Keputusan untuk meninggalkan Arsenal telah terbukti sebagai keputusan yang bijak dan dia kini mengakui bahawa dia tahu dia perlu meneruskan kehidupannya.

Pada 2 Ogos 2022, Leno berpindah secara kekal ke Fulham dengan kontrak tiga tahun, mempunyai pilihan untuk melanjutkan 12 bulan lagi.

"Tahun lalu di Arsenal adalah kali pertama dalam karier saya hanya bermain sepuluh perlawanan kompetitif dalam satu musim." katanya kepada Kicker.

"Tetapi saya mendapati prestasi saya dan rentak saya agak cepat di Fulham, dan saya beraksi dengan baik.

"Ia sangat sukar, tetapi saya tahu... tidak ada gunanya berasa kasihan pada diri sendiri. 

"Jadi, saya terus bekerja keras untuk diri saya sendiri. 

"Saya tidak melakukan apa-apa kesalahan di Arsenal dan mereka sentiasa boleh bergantung kepada saya dalam tiga tahun saya sebagai nombor 1.

"Ia adalah pertukaran kelab, bukan melarikan diri. 

"Situasinya ialah kelab itu [Arsenal] berkata mereka mahu meneruskan dengan pemain muda.

"Jika kelab memberitahu anda bahawa anda tidak akan berlatih dengan pasukan lagi dan perkara lain seperti itu, maka anda perlu menerimanya. 

"Itu juga sebahagian daripada perniagaan. 

"Dan itulah sebabnya saya dibenarkan berpindah pada musim panas dengan hanya £3 juta.

"Ia tidak akan memberi manfaat kepada saya untuk mengatakan: Saya akan berehat di sini selama setahun dan membawa wang bersama saya, dan akhirnya saya akan keluar sepenuhnya dari kelab.

"Jadi, saya terpaksa bertukar kelab."

Rekod penampilan Leno bersama Arsenal dan Fulham (setakat ini). 

Penampilan Arsenal Fulham
Liga Perdana 101 20
Piala FA 3 -
Piala EFL 6 -
Europa 15 -
JUMLAH 125 20

Post a Comment

Previous Post Next Post