Unai Emery satu kegagalan atau mangsa keadaan?

Adakah Unai Emery merupakan satu kegagalan atau mangsa keadaan ketika beliau bersama Arsenal?

Ketika ini Unai Emery menikmati begitu banyak kejayaan sebagai pengurus Aston Villa dengan terbaharu pasukannya berjaya menewaskan Manchester City, sekaligus membawa The Villan berada di tangga ketiga liga.

Susulan itu, ramai pihak mula menilai semula pengalamannya sebelum ini di England ketika bersama Arsenal, di mana dia diberi tugas yang sukar iaitu menggantikan Arsene Wenger.

Pada musim panas 2018, jurulatih kelahiran Sepanyol itu telah dilantik untuk menggantikan Wenger yang melepaskan jawatan - yang disandang oleh pengurus lagenda Arsenal itu hampir 22 tahun. 

Bagaimanapun, kehadiran Emery Stadium Emirates menyaksikan situasi yang berbeza dengan pelbagai reaksi yang dipamerkan oleh peminat dan penyokong Arsenal.

Kini bekas pengendali Arsenal itu kembali ke Liga Perdana pada awal musim ini dengan satu matlatmat untuk dibuktikan dan beliau telah memulakan permulaan yang baik sebagai pengurus Aston Villa.

Tetapi bagaimanakah penampilannya di Emirates apabila nilai imbas semula?

Emery diberikan tugas yang berat sebagai pengganti Arsene Wenger pada musim panas 2018.

Jurulatih Sepanyol itu telah berjaya meraih gelaran Ligue 1 berturut-turut semasa beliau mengendalikan PSG dan telah membina reputasi sebagai pakar taktikal yang hebat, setelah memimpin Sevilla dengan  tiga kemenangan Liga Europa berturut-turut.

Di bawah Wenger, The Gunners telah menikmati lebih dua dekad dalam saingan Liga Juara-Juara tanpa gangguan. 

Namun keadaan mula merosot pada penghujung karier pengendali kelahiran Perancis itu, setelah kebangkitan Liverpool di bawah kendalian Jurgen Klopp yang berjaya menempatkan diri mereka dalam kelompok empat teratas Liga Perdana. 

Arsenal menduduki tangga keenam - kedudukan yang mengecewakan dan itu menyaksikan Wenger mengucapkan selamat tinggal kepada The Gunners pada penghujung kempen 2017/18.

Pengganti Wenger, Emery mempunyai tanggungjawab yang berat untuk membawa Arsenal kembali ke Liga Juara-Juara. 

Ia adalah permulaan yang sukar, dengan kekalahan kepada Manchester City dan Chelsea dalam dua perlawanan pertamanya. 

Tetapi Emery tidak membiarkan perkara tersebut berlarutan apabila bangkit mencipta kejutan dengan tujuh kemenangan berturut-turut selepas itu.

Di bawah kendalian Emery, The Gunners begitu hampir untuk kembali ke Liga Juara-Juara, namun kekalahan dalam perlawanan akhir Liga Europa kepada Chelsea meranapkan impian setelah hanya menamatkan satu mata di belakang seteru Utara London, Tottenham dalam perebutan tempat keempat.

"Musim pertama kami melakukan banyak perkara dengan baik," kata Emery kepada The Guardian pada 2020, mengenang kembali masanya di Emirates.

"Saya fikir: 'Ini pasukan saya.' Orang ramai berkata: 'Unai, kami dapat melihat keperibadian anda di bahagian ini.' Terdapat semangat, permainan dengan intensiti, tenaga – Tottenham, Manchester United, Chelsea – dan kami mencapai perlawanan pertama Arsenal [Eropah] final dalam tempoh 13 tahun, bermain dengan sangat baik menentang Napoli dan Valencia. Penamat ketiga masih dalam jangkauan tetapi kami kehilangan empat mata penentu menentang Crystal Palace dan Brighton."

Arsenal tidak pernah pulih sepenuhnya sejak itu dan tekanan terus meningkat selepas keputusan buruk pada separuh pertama kempen 2019/20, sehingga menyaksikan Emery dipecat pada November - selepas tujuh perlawanan tanpa kemenangan menyebabkan Arsenal ketinggalan lapan mata daripada empat teratas.

"Di setiap kelab, saya telah dilindungi [menerima sokongan]: Lorca, Almeria, Valencia, PSG. Di Sevilla saya ada Monchi," kata Emery.

"Di PSG Nasser al-Khelaifi melindungi saya di bilik persalinan dan secara terbuka. Di Arsenal mereka tidak mampu.

"Mungkin kerana mereka sudah biasa dengan cara Wenger, yang melakukan segala-galanya. 

"Mereka akan berkata: ‘Kami bersama kamu’ tetapi di hadapan peminat dan bilik persalinan mereka tidak dapat melindungi saya. 

"Sebenarnya, saya rasa keseorangan dan keputusan menentukan saya terpaksa pergi.

"Tetapi, lihat, saya gembira di Arsenal dan saya ingat perkara yang baik."

Jadi, bagaimanakah keadaan keseluruhannya? 

Sebenarnya tidak terlalu teruk. Sepanjang tempoh pemerintahan Emery, hanya Liverpool, Man City dan Chelsea meraih lebih banyak mata berbanding Arsenal, manakala Tottenham pimpinan Mauricio Pochettino mengatasi mereka hanya menerusi perbezaan gol.

Begini kedudukan penuh carta Liga Perdana sepanjang masa beliau mengendalikan Arsenal. 

Nota: setiap pasukan telah bermain 51 perlawanan dalam jadual ini dan kami hanya memasukkan 17 pasukan yang berada dalam senarai teratas liga sepanjang pemerintahan Emery antara musim panas 2018 dan November 2019.

1. Liverpool – 134 mata

2. Man City – 126 mata

3. Chelsea – 98 mata

4. Tottenham – 88 mata (GD: +30)

5. Arsenal – 88 mata (GD: +21)

6. Manchester United – 83 mata

7. Leicester City – 81 mata

8. Serigala – 76 mata

9. Everton – 68 mata

10. West Ham – 65 mata

11. Crystal Palace - 64 mata

12. Bournemouth – 61 mata

13. Newcastle United – 60 mata

14. Burnley- 58 mata (GD: −21)

15. Watford- 58 mata (GD: −25)

16. Brighton & Hove Albion – 51 mata

17. Southampton -48 mata

Selain daripada itu, antara punca mengapa Emery gagal mendapat sokongan adalah kerana masalah komunikasinya.

Sehinggakan ianya menjadi bahan jenaka - Good Ebening.

Secara tidak sengaja, Bukayo Saka telah mendedahkan ketidakupayaan Emery untuk menyatakan dengan berkesan. 

Selepas membuat permulaan kedua seniornya menentang Eintracht Frankfurt pada September 2019, Saka mendedahkan jurulatih Freddie Ljungberg lebih berpengaruh kerana "kadang-kala apabila saya tidak faham apabila jurulatih cuba berkomunikasi dengan saya, saya mempunyai komunikasi yang lebih baik dengan Freddie, dia bercakap bahasa Inggeris lebih baik."

Kekuasaan Emery secara beransur-ansur hilang menyebabkan dia membuat perubahan pemilihan pasukan yang tidak berkesudahan. 

Semasa musim terakhirnya di Arsenal, beliau menggunakan lebih ramai pemain (35) dan membuat lebih banyak pertukaran pada separuh masa (32) berbanding pengurus Liga Perdana yang lain apabila formasi dan pemain yang berubah dilihat begitu membimbangkan. 

Nampaknya beliau tergesa-gesa untuk mencari jawapan kerana kuasa bilik persalinan semakin menekan dirinya, sama seperti yang pernah berlaku dalam peranannya sebelum ini di Paris Saint-Germain.

Namun, sejarah seterusnya menunjukkan bahawa bilik persalinan mungkin menjadi sebahagian daripada masalah itu. 

Arteta menggantikan Emery pada Disember 2019, memenangi perlawanan akhir Piala FA sembilan bulan kemudian, dan meneruskan dengan kejam merevolusi skuad dengan kelab menebus kontrak beberapa pemain - menamatkan kontrak lebih awal termasuk Mesut Özil, Willian dan Shkodran Mustafi untuk menyingkirkan watak sukar pasukan.

Berdasarkan rekod - boleh dikatakan Emery tidaklah terlalu teruk namun kehilangan sokongan daripada pemain-pemain The Gunners jelas memakan dirinya.

x

Post a Comment

Previous Post Next Post