Pemain baharu yang dibawa masuk pada musim panas gembira dengan permulaan di kelab, memberi amaran kepada Arteta dia akan menjadi lebih baik tahun depan.

Apabila Albert Sambi Lokonga dibeli Arsenal pada musim panas dari Anderlecht, tidak ramai yang menjangkakan dia akan bermain secara kerap seperti yang pernah dilakukannya musim ini.

Malah ada ada yang percaya bahawa pemain tengah muda itu akan dipinjamkan untuk musim depan ataupun pada musim sejuk ini.

Tetapi perkara sebaliknya berlaku dengan pemain berusia 22 tahun itu sudah melakukan 12 penampilan untuk The Gunners dan dijangka akan terus bermain di bahagian tengah Mikel Arteta pada masa hadapan.

Perkembangannya telah mengejutkan banyak pihak, termasuk dirinya sendiri, seperti yang dijelaskannya kepada RTBF semasa bertugas dengan pasukan kebangsaan Belgium, yang mana dia kini sudah mempunyai satu cap antarabangsa.

Dia berkata: “Ya, ia berlaku lebih cepat daripada yang dijangkakan, tetapi saya sudah bersedia dari segi fizikal, mental dan pada tahap bolasepak. 

"Saya tidak mahu mengatakan bahawa saya mempunyai kualiti yang diperlukan tetapi nampaknya ia sesuai dengan pengurus.

"Saya berjuang untuk tempat saya, saya beraksi dalam perlawanan dan saya mendapat minit. 

"Saya sangat gembira. Saya membuat pilihan yang tepat, tetapi saya sudah tahu itu”.

Merasakan dia sudah maju dalam aksi 'bertahan' dan atas 'konsistensi'nya, pemain muda itu merasakan dia juga boleh melakukan atau menyumbang pada serangan, tetapi dia menegaskan bahawa 'bukan itu yang diminta' daripadanya pada masa ini.

Ia adalah sesuatu yang dia mampu lakukan, menjaringkan tiga gol dan menghasilkan tujuh bantuan semasa berada di Anderlecht, tetapi, buat masa ini, ini semua adalah mengenai - melakukan apa yang pengurus Arsenal mahu daripadanya.

Dia menyambung: "Pengurus banyak bercakap dengan saya, saya suka itu, tetapi dia tidak membenarkan saya berehat. 

"Saya diberitahu bahawa dia berkata saya berintegrasi dengan baik dan persembahan saya mengagumkannya.

"Bagus, tetapi tahun depan, dia akan melihat Sambi yang lebih baik!”.

Itu semua apa yang peminat Arsenal dan mungkin juga Arteta dan kakitangannya, mahu dan jika pemain tengah muda itu boleh terus maju dan memenuhi potensinya, tidak ramai yang akan mengeluh, paling tidak pengurusnya.

Sebelum ini dia juga menyatakan dimana dia terkejut dengan cara penilaian dan apa yang dilakukan Arteta serta Arsenal dalam usaha mendapatkan tandatangannya.

Post a Comment

Previous Post Next Post