Arsenal jelas mengenai pilihan penyerang yang dikehendaki.

Pemburuan Arsenal dalam posisi penyerang menyaksikan dua pilihan yang jelas selepas Dusan Vlahovic membuat keputusan 'salah'.

Mikel Arteta terdesak untuk membawa masuk sekurang-kurangnya seorang lagi penyerang baharu pada jendela perpindahan musim panas ini dan nampaknya Arsenal telah mengecilkannya kepada dua pilihan yang jelas.

Pencarian Arsenal untuk mendapatkan penyerang baharu kini tertumpu kepada dua pilihan yang jelas apabila Arteta mula membentuk semula barisan hadapannya menjelang musim 2022/23.

The Gunners perlu menambah seorang lagi penyerang baharu kerana Alexandre Lacazette akan menamatkan kontraknya pada musim panas ini. 

Manakala Eddie Nketiah, yang perjanjiannya juga tamat pada akhir Jun ini, dijangka menandatangani perjanjian jangka panjang baharu untuk mengekalkannya di Emirates sehingga 2027. 

Pemain berusia 22 tahun itu akan menjadi satu-satunya penyerang senior Arsenal yang tinggal di Emirates, selepas pemergian Pierre Emerick-Aubameyang pada Januari, sekiranya Lacazette turut meninggalkan pasukan pada musim panas ini.

Sebilangan penyerang telah dikaitkan dengan perpindahan ke Arsenal dengan Arteta berminat untuk menambah sekurang-kurangnya seorang lagi dalam barisannya ketika mereka bertarung di banyak saingan pada musim depan. 

Arsenal akan mengambil bahagian dalam Liga Europa selepas terlepas aksi Liga Juara-Juara pada hari terakhir, bermakna The Gunners akan bermain sekurang-kurangnya enam perlawanan lagi dalam peringkat kumpulan pertandingan itu.

Skuad Arteta kelihatan lengkap di kebanyakan kawasan selain dari bahagian depan dan difahamkan sasaran No.1 Arsenal ialah Gabriel Jesus dari Manchester City.

Pemain Brazil itu pernah bekerja dengan Arteta pada masa lalu dan dia telah membuktikan dirinya sebagai penjaring gol Liga Perdana yang terbukti sejak beberapa tahun lalu.

BACA: Gabriel Jesus semakin hampir sertai Arsenal

Jesus telah menjaringkan 95 gol dalam 236 perlawanan sejak berpindah dari Palmeiras pada 2017. 

Dia telah membantu City memenangi empat kejuaraan Liga Perdana, satu Piala FA dan tiga Piala Carabao dalam tempoh tersebut.

Kemahiran dan kebolehannya boleh memberikan Arteta rangsangan besar pada musim ini jika dia memutuskan untuk menyertai The Gunners. 

Pemain berusia 25 tahun itu bukan sahaja boleh bermain dalam peranan penyerang tengah, dia juga boleh beroperasi di sebelah kanan, memberikan Arteta ruang yang fleksibel jika perlu menukar pasukannya kerana kecederaan atau keletihan.

Satu lagi sebab mengapa perpindahan ini kelihatan lebih berkemungkinan adalah bahawa peranan Jesus bakal dikurangkan bersama City setelah kelab itu menandatangani Erling Haaland dari Borussia Dortmund pada Julai. 

Minit permainan Jesus telah dihadkan sepanjang sebahagian besar kempen ini walaupun memulakan lima daripada enam perlawanan liga terakhir mereka dan Haaland pasti akan menghalang masa permainannya musim depan.

Seorang lagi penyerang ataupun pilihan kedua yang jelas menjadi sasaran keutamaan Mikel Arteta dan Arsenal adalah penyerang Atletico Madrid yang dipinjamkan ke Juventus.

Telah muncul bahawa Alvaro Morata juga berada di bahagian atas senarai keinginan Arsenal, tepat di belakang Jesus. 

Pemain Sepanyol itu telah menghabiskan dua musim terakhir dipinjamkan ke Juventus daripada Atletico Madrid, hanya menjaringkan 20 gol dalam 67 perlawanan.

Bagaimanapun, pemain berusia 29 tahun itu kini sedang mencari kelab baharu selepas bergelut untuk mencapai tahap tertinggi untuk pasukan Diego Simeone sejak perpindahan £58 juta dari Chelsea pada 2019. 

Menurut Sport, The Gunners 'sangat hampir' untuk menandatangani Morata dengan bayaran dalam lingkungan £25 juta

Sekiranya ini berlaku maka ia akan menyaksikan pemain itu kembali membuat penampilan di Liga Perdana Inggeris selepas mengakhiri tempoh buruknya bersama The Blues.

Seseorang yang terlepas menyertai The Gunners, ialah Dusan Vlahovic yang mana dia telah diberitahu bahawa dia membuat keputusan yang 'salah'  untuk menyertai Juventus pada Januari. 

Bekas penyerang antarabangsa Itali dan Real Madrid, Antonio Cassano menyatakan Vlahovic tidak sepatutnya menolak Arsenal untuk berpindah ke kelab Turin.

BACA: Vlahovic lakukan kesilapan apabila memilih Juventus.

Dia berkata: "Pada pendapat saya, [keputusan Vlahovic] secara sensasi adalah salah. 

"Untuk pemain seperti dia, dia akan memerlukan langkah perantaraan, contohnya dengan pasukan seperti Arsenal, Tottenham, atau Sevilla yang menandatangani Martial.

"Vlahovic boleh menjadi pemain yang hebat, tetapi ini adalah langkah berisiko, kerana dia perlu mempamerkan lebih daripada apa yang dia lakukan di Fiorentina.

"Dia akan menghadapi beberapa kesukaran, juga kerana Juve bermain dengan teruk.

"Selain itu, saya tidak nampak dia sepadan dengan persekitaran Juve, ini adalah pandangan yang saya ada.

"Pendek kata, ia adalah pelaburan berisiko untuk Juve dan pemain."

Bagi Vlahovic, peluang untuk bersama Arsenal telah pun berakhir tetapi Gabriel Jesus dan Alvaro Morato kini menjadi dua pilihan utama untuk mengisi kekosongan yang bakal dicipta di Emirates musim panas ini.

Post a Comment

Previous Post Next Post