Pemain Arsenal mempunyai lebih kualiti berbanding penyerang Liverpool.

Gabriel Martinelli dilihat mempunyai lebih kualiti berbanding saingan dari Liverpool, Roberto Firmino dan itu merupakan alasan untuk pemain The Gunners dipanggil Brazil ke Piala Dunia.

Kemasukan penyerang Arsenal, Gabriel Martinelli ke dalam skuad Piala Dunia Brazil terus hangat diperkatakan dan dibincangkan di negara Amerika Selatan itu.

Umumnya, kita semua mengetahui bahawa pemain berusia 21 tahun itu telah melakukan kerja terbaik untuk The Gunners sejak ketibaannya di Utara London.

Masalahnya, ramai pihak berpendapat bahawa terdapat penyerang lain yang lebih layak untuk mendapat tempat dalam senarai itu.

Pemain Flamengo, Gabriel Barbosa dan Roberto Firmino dari Liverpool dikatakan jauh lebih hebat jika dibandingkan dengan Gabriel Martinelli, yang seterusnya mencetuskan perdebatan mengenainya.

BACA: Martinelli dikecam, dianggap tidak menghormati bolasepak.

Bagaimanapun, laporan UOL yang ditulis oleh wartawan Gabriel Carneiro menjelaskan sebab dan mengapa bintang Arsenal itu dipanggil pengurus Brazil, Tite menyertai skuadnya.

"Daripada maklumat yang kami ada, keputusan terakhir yang dibuat Tite untuk senarai itu adalah memanggil Daniel Alves atau pemain pertahanan kelima, dalam kes ini dia memilih Daniel Alves, dan sama ada Gabriel Martinelli atau Firmino. 

"Tite akhirnya melihat lebih banyak kualiti dalam diri Gabriel Martinelli untuk membuat panggilan ini.

"Gabigol adalah pemain yang mempunyai peluang, dia mempunyai kesinambungan, tetapi dia tidak pernah berjaya memikat kakitangan kejurulatihan, mereka sentiasa memahami bahawa pemain lain melakukan lebih baik dalam peranan yang dia lakukan. 

"Apa yang kami dengar ialah Tite berjuang untuk menjadikan Firmino sebagai sebahagian ahli pasukan, tetapi akhirnya dia memilih Martinelli."

Gabriel Martinelli menjaringkan lima gol dan dua bantuan gol untuk Arsenal musim ini. 

Seperti yang dijelaskan oleh Tite sendiri, pemain muda itu dipilih kerana dia merupakan pemain ‘berbisa dan tajam’ yang boleh menjadi sangat agresif di bahagian sayap.

Panggilan Gabriel Martinelli ke pasukan Brazil yang akan bertanding di Piala Dunia mengejutkan beberapa peminat bolasepak, malah Neymar turut menunjukkan reaksinya dalam video apabila nama pemain Arsenal itu diumumkan. 

Beberapa analisis menunjukkan bahawa Martinelli mampu mengambil tempat daripada Gabigol, tetapi pertikaiannya adalah dengan pemain lain.

Pemain lain mempunyai kualiti alternatif untuk ditawarkan adalah Roberto Firmino, seperti yang dilakukan sebelum ini di Liverpool, juga boleh memainkan peranan sebagai pemain tengah menyerang. 

Gabigol, sementara itu, hanya boleh menawarkan lebih banyak kuasa.

Ini kerana dia semakin hampir ke penghujung musim di mana dia menjaringkan 29 gol untuk Flamengo dan sekali lagi memasuki senarai penjaring perlawanan akhir Copa Libertadores.

Post a Comment

Previous Post Next Post